Recykling AGD - stanowisko MŚ |
Należy w tym miejscu wspomnieć, że na potrzeby wdrażania dyrektywy 2002/96/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego
sprzętu elektrycznego i elektronicznego, symbol przekreślonego kosza
został również określony w normie PN-EN 50419:2005 (U): Oznakowanie
urządzeń elektrycznych i elektronicznych zgodnie z artykułem 11(2) dyrektywy
2002/96/WE (WEEE). Symbol zawarty w normie posiada dodatkowe oznaczenie tzw.
grubą kreską. Pomimo, że stosowanie norm ma charakter dobrowolny nie ma
przeszkód w oznaczaniu sprzętu symbolem określonym zgodnie z powyższą normą.
Norma to będzie opublikowana przez Polski Komitet Normalizacyjny w marcu 2006
r., a obecnie została wprowadzona na zasadzie uznania.
8. Obowiązek wniesienia zabezpieczenia finansowego
Przepisy art. 18 - 20 ustawy, dotyczące
zabezpieczenia finansowego wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2006 r. Zgodnie z
art. 18 ust. 1 wprowadzający sprzęt jest obowiązany do wniesienia
zabezpieczenia finansowego na dany rok kalendarzowy, przeznaczonego na
sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i
unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych,
powstałego ze sprzętu, który został przez niego wprowadzony, w przypadku m.in.
niezawarcia umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
o której mowa w rozdziale 9 ustawy. Przepis ten jest ściśle związany z art. 8
ust. 2 pkt 1 lit. e, zgodnie z którym wprowadzający sprzęt przeznaczony dla
gospodarstw domowych ma obowiązek podać we wniosku o wpis do rejestru informację
o formie i wysokości zabezpieczenia finansowego wraz z podaniem masy sprzęty,
jaką zamierza wprowadzać w danym roku (w odniesieniu do poszczególnych rodzajów
sprzętu) albo informację o umowie z organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i
elektronicznego. Tak więc oznacza to, że wprowadzający sprzęt powinien wnieść
zabezpieczenie finansowe do dnia złożenia wniosku o wpisanie do rejestru.
Ponadto, zgodnie z powyższym, wprowadzający sprzęt ma możliwość wyboru, czyli
może wnieść zabezpieczenie finansowe lub przystąpić do organizacji odzysku
sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
W przypadku podjęcia przez wprowadzającego sprzęt decyzji o wniesieniu zabezpieczenia finansowego, podstawę obliczenia wysokości tego zabezpieczenia, zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy, stanowi w przypadku wprowadzającego sprzęt, który nie jest wpisany do rejestru, masa sprzętu, który zamierza wprowadzić w danym roku kalendarzowym (w całym roku kalendarzowym), natomiast - wprowadzającego sprzęt wpisanego do rejestru - masa sprzętu wprowadzonego w poprzednim roku kalendarzowym. Wysokość zabezpieczenia finansowego oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej, dotyczącej zbierania zużytego sprzętu, oraz masy sprzętu, określonej w powyższych przypadkach. Szczegółowe stawki opłaty produktowej, zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 66 ust. 2 ustawy, określi w rozporządzeniu minister właściwy do spraw środowiska.
Wprawdzie brak jest bezpośrednich przepisów karnych w stosunku do art. 18
ust. 1 ustawy, ale:
1) zgodnie z art. 71 ustawy za nierzetelne złożenie wniosku (rozumiane również jako brak wymaganych danych) grozi kara grzywny, oraz
2) zgodnie z art. 8 ust. 3 pkt 2 Główny Inspektor Ochrony Środowiska odmawia wpisu do rejestru, jeśli wprowadzający sprzęt nie wniósł w wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego, co jednocześnie oznacza, że zgodnie z art. 80 ust. 1 wprowadzający sprzęt, który nie jest wpisany do rejestru podlega karze pieniężnej (w wysokości od 5 tys. PLN do 500 tys. PLN).
2) potencjalnych skutków dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności składników niebezpiecznych w sprzęcie, oraz
3) masy sprzętu.
Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych jest obowiązany informować o systemie zbierania zużytego sprzętu oraz roli, jaką gospodarstwo domowe spełnia w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku, w tym recyklingu, zużytego sprzętu. W tym przypadku ustawodawca również pozostawił wprowadzającemu sprzęt dowolność w wyborze sposobu przekazywania powyższych informacji, co oznacza, że mogą one być dostępne np. na stronie internetowej wprowadzającego sprzęt.
Powyższych przepisów oraz przepisów art. 23 ust. 1 i 2 i art. 41 pkt 1 i 3, zgodnie z art. 94 ustawy, nie stosuje się przed dniem wejścia w życie ustawy.
Należy podkreślić, iż powyższe stanowisko nie jest prawnie wiążące, a wyraża jedynie opinię Ministra Środowiska w sprawie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
(-) Tomasz Podgajniak |
Warto zobaczyć