6. Sprawdzenie spełnienia przepisów gospodarki odpadami.
a)
zakres kontroli:
- źródła powstających odpadów,
- ewidencja ilościowo — jakościowa powstających odpadów,
- sposób magazynowania odpadów na terenie jednostki i sposób postępowania z
odpadami,
- stan formalno-prawny w zakresie wytwarzania odpadów
- przestrzeganie przepisów z zakresu: ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o
opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. Nr 63, poz. 638 z późn. zm.) oraz
ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej i opłacie
depozytowej (Dz. U. Nr 63, poz. 639 z póź. zm.),
b) przykładowa
dokumentacja:
- zezwolenia na zbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów,
- ewidencja odpadów,
- sprawozdania i raporty do Urzędu Marszałkowskiego,
- opłaty za korzystanie ze środowiska,
- oświadczenie głównej księgowej o wysokości przychodu netto (powyżej czy
poniżej 500 000 zł),
- ewentualnie umowa z organizacją odzysku,
- ewidencja masy i ilości opakowań,
7. Sprawdzenie spełnienia przepisów ochrony przed
hałasem.
a) zakres kontroli:
- źródła powstawania hałasu,
- otoczenie zakładu ze szczególnym uwzględnieniem terenów chronionych,
- stan formalno-prawny
b) przykładowa dokumentacja:
- pozwolenie na emitowanie hałasu do środowiska.
8. Sprawdzenie spełnienia przepisów odnośnie substancji i
materiałów niebezpiecznych występujące w zakładzie: w szczególności PCB i
azbest.
a) zakres kontroli:
- produkcja, stosowanie i magazynowanie substancji niebezpiecznych,
- transport substancji niebezpiecznych,
- oznakowania i opakowania,
- szkolenia pracowników,
- stan formalno-prawny.
b) przykładowa dokumentacja:
- karty charakterystyki substancji niebezpiecznych,
- spis posiadanych substancji niebezpiecznych,
- zgłoszenia synstancji nowych i istniejących,
- dokumentacja szkoleń,
- zaświadczenia ADR.
9. Sprawdzenie spełnienia przepisów odnośnie substancji
zubożających warstwę ozonową (freony i halony.
a) zakres kontroli:
- rodzaje i ilość urządzeń wykorzystujących substancje kontrolowane (np.:
freon R-22, R-12, itp.),
- ilość czynnika w poszczególnych urządzeniach,
- ilość czynnika uzupełnianego,
- oznakowanie,
- stan formalno prawny.
b) przykładowa dokumentacja:
- umowa serwisowa,
- ewidencja substancji kontrolowanych,
- karty urządzeń,
- sprawozdania do urzędu marszałkowskiego,
- opłaty za substancje kontrolowane.
Inspekcja Ochrony Środowiska zgodnie z przysługującymi
kompetencjami, może zastosować różnego rodzaju środki dyscyplinujące, między
innymi:
- wydać zarządzenie pokontrolne,
- skierować wystąpienie do innych organów administracji rządowej i
samorządowej z wnioskiem o podjęcie działań związanych z ich właściwością,
- zastosować karę grzywny (mandat karny za wykroczenia określone w
rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 września 2002 r. w sprawie
nadania inspektorom Inspekcji Ochrony Środowiska uprawnień do nakładania
grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. Nr 151 poz.1253)),
- skierować wniosek do Sądu Grodzkiego i organów ścigania,
- wydać decyzję wyznaczającą termin usunięcia zaniedbań,
- wymierzyć karę pieniężną za naruszenie warunków korzystania ze środowiska,
- wydać decyzję wstrzymującą działalność zakładu (dla istniejących obiektów),
- wydać decyzję wstrzymującą przekazanie do użytku (dla nowych obiektów).
Jak powszechnie wiadomo nieznajomość przepisów prawnych nie zwalnia z ich przestrzegania, natomiast pojawienie się w zakładzie inspektorów ochrony środowiska jest tak naprawdę tylko kwestią czasu. Nie warto więc czekać na ostatnią chwilę i wpadać w stres w związku z niezapowiedzianą wizytą urzędników. Właściwe przygotowanie to nie tylko spokojny sen, to cecha nowoczesnego i odpowiedzialnego przedsiębiorstwa.