Ocena oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć drogowych - wyjaśnienie MŚ |
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami odnośnie stosowania przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.) dotyczących oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć drogowych, poniżej przedstawiam stanowisko w tej sprawie.
Zgodnie z art. 46 ust. 1 i ust. 4 – 4a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.), w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 18 maja 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 113, poz. 945), uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest warunkiem koniecznym realizacji:
Zgodnie z rozporządzeniem do kategorii przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport jest zawsze sporządzany (tzw. grupa I) należą:
Przy realizacji zupełnie nowej drogi z grupy I należy uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla całości planowanego przedsięwzięcia. Zgodnie z art. 46 ust. 1a pkt 1 Poś, decyzję tą wydaje się dla całego przedsięwzięcia realizowanego w granicach województwa (w przypadku, gdy planowana droga ma przekroczyć obszar jednego województwa, konieczne jest wydanie, przez właściwych wojewodów, kilku decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – każdej dla odcinka, który ma być realizowany na terenie danego województwa). Późniejsza realizacja drogi może odbywać się etapowo – tj. inwestor może ubiegać się o dalsze, wymagane prawem decyzje dla odcinków krótszych niż obszar województwa – istotne jest jednak aby decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wydawana była na odcinki drogi, które mają być realizowane na obszarze całego województwa.
Należy także zauważyć, że wskazana w obu przypadkach wartość progowa „10 km” dotyczy budowy całkowicie nowych dróg, a nie dobudowy kolejnego odcinka do drogi już istniejącej. W pozostałych przypadkach przy dobudowaniu kolejnych odcinków do już istniejących dróg stosuje się § 4 rozporządzenia, zgodnie z którym parametry tego samego rodzaju sumuje się.
Zgodnie z rozporządzeniem, do kategorii przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany (tzw. grupa II) należą drogi publiczne o nawierzchni utwardzonej, niewymienione w § 2 rozporządzenia (§ 3 ust. 1 pkt 56 rozporządzenia), z wyłączeniem przedsięwzięć polegających na budowie zjazdów z dróg publicznych.
Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.) przez drogę należy rozumieć budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi (tj. obiektami mostowymi, tunelami, przepustami i konstrukcjami oporowymi), urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym. Podana definicja rozróżnia drogę od pasa drogowego. Dlatego też, przepisy Poś i rozporządzenia w tym zakresie, mogą być zastosowane wyłącznie do przedsięwzięć realizowanych w obrębie drogi, a nie w obrębie całego pasa drogowego.
Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będzie wymagać:
Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie wymaga:
Warto zobaczyć