Ocena oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć drogowych - wyjaśnienie MŚ |
Należy także zauważyć, że w ciągu drogi istniejącej, zaliczanej do kategorii przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko mogą być realizowane jako:
Przy dokonywaniu kwalifikacji planowanego przedsięwzięcia do grupy I lub grupy II konieczne jest zastosowanie przepisu § 4 rozporządzenia, stanowiącego, iż parametry tego samego rodzaju, charakteryzujące skalę przedsięwzięcia i odnoszące się do przedsięwzięć tego samego rodzaju położonych na terenie jednego obiektu, istniejących i planowanych, sumuje się. W przypadku dróg chodzi tu o takie parametry techniczne, jak długość drogi i ilość pasów ruchu drogi.
W kontekście kwalifikowania przedsięwzięć realizowanych na drogach kluczową kwestią jest ustalenie, które elementy drogi należy uznać za przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, a które z tej kategorii powinny być wyłączone. Z uwagi na fakt, iż rozporządzenie (§ 3 ust. 1 pkt 56) wyłącza z kategorii przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko przedsięwzięcia polegające na budowie zjazdów z dróg publicznych należących do grupy II, to tym bardziej do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko nie powinny być zaliczane prace budowlane (tj. budowa, przebudowa, remont lub utrzymanie) dotyczące takich elementów drogi, jak:
Ponadto decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie będzie wymagać realizacja MPO (miejsca poboru opłat), zatok postojowych, zatok autobusowych, peronów tramwajowych, pętli autobusowych, placów do zawracania, mijanek, przejść dla pieszych, które stanowią obiekty i urządzenia obsługi uczestników ruchu. Jednak decyzja ta będzie wymagana w przypadku tych obiektów i urządzeń obsługi uczestników ruchu, jak MOP (miejsca obsługi podróżnych) czy punkty kontroli samochodów ciężarowych, które zostaną zaliczone do kategorii przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko lub na obszary Natura 2000 (grupa I, II lub III). Należy także zauważyć, że jeśli będą one realizowane na drodze stanowiącej przedsięwzięcie, dla którego raport jest obowiązkowy (grupa I), odnosić się do nich będzie przepis § 2 ust. 2 pkt 1 lit a rozporządzenia.
Inaczej niż w przypadku ww. obiektów inżynierskich należy traktować budowę i przebudowę mostu, wiaduktu, estakady i tunelu. Ponieważ są to obiekty bezpośrednio powiązane z poruszaniem się pojazdów po drodze, będą one podlegać wymaganiom takim, jak dla drogi, w ciągu której są realizowane, zawartym w ustawie - Prawo ochrony środowiska.
Należy także zwrócić uwagę, że poza tunelem, estakadą, wiaduktem i mostem, wymienione powyżej obiekty nie stanowią drogi w rozumieniu rozporządzenia. Dlatego też, realizacja takich inwestycji, jak zjazd, chodnik, kładka, przepust czy ścieżka rowerowa będzie podlegać postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko jedynie w przypadku możliwości znaczącego oddziaływania na obszary Natura 2000 (spowoduje to zaliczenie ich do grupy III).
Jednakże w przypadku budowy nowego przedsięwzięcia drogowego, wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z dokumentacją w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, powinien obejmować pełen zakres zaplanowanych prac, w tym realizację ww. inwestycji towarzyszących, jak chodnik, ścieżka rowerowa, kładka itp.
Należy jednocześnie podkreślić, że projekty przebudowy lub rozbudowy infrastruktury drogowej, które ubiegają się o dofinansowanie z Unii Europejskiej (Fundusz Spójności, fundusze strukturalne) powinny być przygotowane ze szczególną starannością. Niezwykle ważne są w tym kontekście dokumenty świadczące o poprawnym przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko i rozpoznaniu możliwości oddziaływań na gatunki i siedliska chronione w ramach Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.
Źródło - Ministerstwo Środowiska (www.mos.gov.pl); DIOŚ-072-26/06/ef/AK
Warto zobaczyć