Zapewnieniu sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji - wyjaśnienie MŚ |
Z dniem 1 stycznia 2006 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.) w zakresie sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji, której celem jest skuteczna realizacja postanowień dyrektywy 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.Urz. WE L 269, z 21.10.2000, z późn. zm.). Podstawowym celem cytowanej ustawy jest zapewnienie zgodnego z zasadami ochrony środowiska postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Dla osiągnięcia tego celu, przy uwzględnieniu zasady "zanieczyszczający płaci" oraz rozszerzonej odpowiedzialności przedsiębiorcy za wprowadzane do obrotu wyroby, ustawodawca przewidział następujący mechanizm, uwzględniający trzy różne podmioty wprowadzające pojazdy na obszar Rzeczypospolitej Polskiej, wskazując dla nich sposób wypełniania obowiązku w zakresie zapewnienia sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Wypełnienie powyższego obowiązku konieczne jest w celu dokonania pierwszej rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zarówno pojazdu nowego, jak i używanego, wprowadzonego od dnia 1 stycznia 2006 r.
Dokumentem potwierdzającym wypełnienie obowiązku jest:
Należy pamiętać, że to wprowadzający pojazd przed dokonaniem rejestracji lub przed sprzedażą pojazdu kolejnemu posiadaczowi na obszarze kraju, ma obowiązek przedstawić jeden z dwóch powyższych dokumentów potwierdzających wypełnienie omawianego obowiązku ustawowego.
Ponieważ ustawodawca nie przewidział realizacji obowiązku zapewnienia sieci poprzez tzw. "organizację odzysku", o której mowa m.in. w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. Nr 63, poz. 639, z późn. zm.), to wprowadzający pojazdy ma obowiązek (art. 13 ustawy) złożyć Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska zawiadomienie o podjęciu działalności w zakresie produkcji, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów, w terminie 30 dni od dnia podjęcia tej działalności (za dzień podjęcia działalności uważa się dzień wprowadzenia pierwszego pojazdu na terytorium kraju).
Zawiadomienie to powinno zawierać:
Powyższy obowiązek dotyczy każdego przedsiębiorcy, który wprowadza na terytorium kraju pojazdy należące do kategorii M1 lub N1, o których mowa w przepisach o ruchu drogowym. Obowiązek ten nie dotyczy jedynie wprowadzających pojazdy nie będących przedsiębiorcami.
Podmiot wprowadzający pojazdy w ilości poniżej 1000 sztuk w roku, który zdecyduje się na złożenie oświadczenia o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci, powinien uwzględnić przepisy art. 14 ustawy. W przypadku, gdy na danym obszarze kraju nie będzie istniał punkt zbierania pojazdów lub stacja demontażu oraz gdy nie zostanie dotrzymany warunek dotyczący odległości 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania albo siedziby właściciela pojazdu do punktu zbierania pojazdów lub stacji demontażu, wprowadzający pojazd jest obowiązany do naliczenia i wpłacenia opłaty za brak sieci.
Opłatę oblicza się jako iloczyn stawki opłaty za brak sieci i liczby pojazdów wprowadzonych w danym roku na terytorium kraju przez wprowadzającego pojazd oraz ilorazu liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci, i liczby dni w danym roku (do liczby dni, w których nie zapewniono sieci, nie wlicza się dni, w których niezapełnienie sieci wynikało z przyczyn określonych w art. 11 ust. 3, jeżeli wprowadzający pojazd zapewnił sieć w terminie 3 miesięcy od wystąpienia danej przyczyny, przy czym liczba tych dni nie może przekroczyć 90 w ciągu roku). Stawka opłaty za brak sieci wynosi 500 zł za pojazd.
Zważywszy na powyższe, podstawą do dokonania pierwszej rejestracji pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zarówno pojazdu nowego, jak i używanego, jest:
Źródło - Ministerstwo Środowiska (www.mos.gov.pl)
Warto zobaczyć