Ewidencja odpadów - wyjśnienia MŚ |
Art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.) nakłada na prowadzącego działalność w zakresie zbierania i transportu odpadów, obowiązek uzyskania zezwolenia na prowadzenie tej działalności. Wniosek o wydanie zezwolenia na transport powinien zawierać, zgodnie z art. 28 ust. 4 pkt 4 cytowanej ustawy, między innymi wskazanie sposobów i środków transportu odpadów, przy czym wnioskodawca nie ma obowiązku posiadania własnych środków transportu. Posiadacz odpadu, posiadając wymagane przepisami zezwolenie na transport odpadów, może na podstawie zawartej umowy wynająć do tego celu odpowiednie środki transportu. Transport odpadów może odbywać się w oparciu o zezwolenie uzyskane przez posiadacza odpadu i nie jest wówczas wymagane poświadczenie wykonania usługi transportu na karcie przekazania odpadu.
Zgodnie z art. 36 ust. 7a ustawy o odpadach, do poświadczania na karcie przekazania odpadu wykonania usługi transportu obowiązany jest prowadzący działalność wyłącznie w zakresie transportu odpadów. W związku z powyższym posiadacz odpadów, który przekazuje bądź przejmuje odpad i jednocześnie realizuje transport odpadów we własnym zakresie, nie jest zobowiązany do potwierdzania transportu na karcie przekazania odpadu.
Z przepisów art. 36 ustawy o odpadach wynika obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów, w przypadku posiadacza odpadów, który przekazuje odpady innemu posiadaczowi odpadów - z zastosowaniem karty ewidencji odpadu oraz karty przekazania odpadu, a w przypadku prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów - z zastosowaniem tylko karty przekazania odpadu. Natomiast brak jest podstawy prawnej do wystawiania karty przekazania odpadu w przypadku, gdy posiadacz odpadów transportuje odpady pomiędzy należącymi do niego zakładami i wynajmuje do tego celu odpowiedni środek transportu.
Dyrektor
Departamentu Gospodarki Odpadami
Marek Sobiecki
Źródło - Ministerstwo Środowiska DGO.tp.024/306/06/JSD (www.mos.gov.pl)
Warto zobaczyć