Wpłać zabezpieczenie |
Przedsiębiorcy wprowadzający na polski rynek sprzęt elektryczny i elektroniczny zastanawiają się, czy muszą wnosić wymagane ustawą zabezpieczenie. Nie ma bowiem określonego terminu, do kiedy trzeba to zrobić
Wynika to z błędu legislacyjnego. Nakładając na przedsiębiorców obowiązek zabezpieczenia, ustawodawca nie określił terminu jego realizacji.
O tym, kto i w jakich sytuacjach ma wnosić zabezpieczenie, mówi art. 18 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2005 r. nr 180, poz. 1485).
Wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny na rynek krajowy odpowiadają m.in. za wycofywany z obrotu sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych. W związku z tym podpisują umowę z organizacją odzysku, a jeżeli tego nie zrobią - wnoszą odpowiednie zabezpieczenie na specjalne konto w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jest ono przeznaczone na zbieranie, przetwarzanie, odzysk i recykling, a także unieszkodliwianie zużytego sprzętu.
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bo właśnie o tym terminie ustawodawca zapomniał. Dlatego poprosiliśmy Ministerstwo Środowiska o wyjaśnienie. Zgodnie z odpowiedzią resortu (czytaj obok) pieniądze lub depozyt trzeba wnieść jako zabezpieczenie przed rozpoczęciem roku kalendarzowego, w którym przedsiębiorca będzie wprowadzał sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych. Jednak pismo MŚ rodzi kolejne wątpliwości przedsiębiorców.
Źródło - Rzeczpospolita (www.rzeczpospolita.pl)
Warto zobaczyć