Obowiązki recyklingowe firm - od wpisu do rejestru po uiszczenie opłaty |
Wielu przedsiębiorców już przy wprowadzaniu swoich wyrobów na rynek musi zadbać o wypełnienie obowiązków związanych z odzyskiem i recyklingiem. Inni muszą pamiętać o tym, wykorzystując niektóre sprzęty czy urządzenia.
Największą grupą są przedsiębiorcy, którzy wprowadzają produkty w opakowaniach, a także niektórzy, którzy sprzedają takie wyroby. Z recyklingowymi problemami muszą się też zmierzyć tysiące firm zajmujących się sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz pojazdami do 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej.Przepisy dotyczące wprowadzania różnego rodzaju wyrobów czy towarów w opakowaniach są wprawdzie porozrzucane w wielu aktach prawnych, ale zostały skonstruowane w podobny sposób - przedsiębiorcy mają zapewnić odpowiedni poziom odzysku i recyklingu wyrobów, które wprowadzają do obrotu.
Idea tych regulacji jest taka: albo firma osiąga odpowiedni poziom odzysku bądź recyklingu, albo płaci za to. Może też podpisać umowę z firmą (organizacją odzysku lub siecią stacji demontażu), która za nią wypełni ten obowiązek. Umowy z organizacjami opiewają zazwyczaj na niższe kwoty, niż wynikałoby to ze stawek, któreprzedsiębiorca musiałby uiścić, nie wywiązując się w ogóle z recyklingu.
Gdy przedsiębiorca wprowadza niewiele wymagających odzysku bądź recyklingu produktów, korzystniejsze finansowo może się okazać samodzielne rozliczanie. Zajmie ono sporo czasu.
Jednak nawet ten przedsiębiorca, który zdecyduje się na pomoc organizacji, nie uniknie niektórych obowiązków (choć odpadnie mu zazwyczaj skomplikowane sporządzanie sprawozdań).
Firmy zobowiązane do stosowania się do recyklingowych przepisów muszą bowiem prowadzić ewidencje, a także wpisywać siędo odpowiednich rejestrów lub zgłaszać prowadzenie działalności w odpowiednim urzędzie. Dzisiaj omawiamy najważniejsze obowiązki. Wkrótce napiszemy też więcej o recyklingu pojazdów.
Przedsiębiorca musi pamiętać o:
Żródło - Rzeczpospolita (www.rzeczpospolita.pl)
Warto zobaczyć