Rozlicz się za spaliny z firmowego samochodu
Odsłon - 1432
GOSC
autor:
2008-07-08

Za środowisko powinien rozliczyć się każdy przedsiębiorca, który korzysta z samochodu w celach firmowych

Nie ma przy tym znaczenia, czy pojazd jest własnością firmy czy jest leasingowany, czy należy do pracownika. Jeśli paliwo kupowane jest na firmę, to trzeba się rozliczyć. I to nawet wtedy, gdy samochód był jedynie okazjonalnie używany dla celów firmy, a opłata nie przekroczyła 400 zł za pół roku.

Z litrów na tony

Przy obliczaniu opłaty za spaliny samochodowe trzeba pamiętać, że rozporządzenie w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (DzU z 2005 r. nr 260, poz. 2176 ze zm.) określa stawki zryczałtowane w złotych za megagram (czyli za tonę), tymczasem przedsiębiorcy tankują benzynę czy olej w litrach i to zazwyczaj liczba litrów widnieje na fakturach.

Do przeliczenia litrów na tony trzeba znać gęstość paliwa. W rozporządzeniu o wzorach wykazów są zamieszczone oficjalne przeliczniki. Zgodnie z nimi zużycie paliwa podane w jednostce objętości przelicza się na jednostkę masy, przyjmując, że gęstość:

- benzyny silnikowej wynosi 0,755 kg/l,

- gazu płynnego propan-butan 0,5 kg/l,

- oleju napędowego 0,84 kg/l.

Stawki ryczałtowe za spaliny z pojazdów na 2008 r. określa tabela J z załącznika nr 2 obwieszczenia ministra środowiska z 20 września 2007 r. – Monitor Polski nr 68, poz. 754.

Kłopot z wózkami widłowymi

W analogicznej sytuacji jak posiadacze pojazdów Euro 4 są już od wielu lat przedsiębiorcy korzystający z maszyn roboczych (najczęściej są to wózki widłowe) napędzanych propanem-butanem. Nie mogą doprosić się o podanie stawki ryczałtowej dla maszyn roboczych napędzanych tym paliwem. Zgodnie z wyjaśnieniami resortu środowiska nie powinni oni posługiwać się stawkami dla samochodów, ale przeprowadzić badania, jakie związki są emitowane do powietrza, i na podstawie tego obliczyć opłatę. Takie badania są kosztowne, a obliczenia żmudne. Dlatego właściciele wózków widłowych na ten gaz często przemilczają ich posiadanie. Podobne problemy mają też firmy korzystające ze sprężonego gazu ziemnego spalanego w silnikach autobusów lub innych pojazdów.

Czytaj cały artykuł

Źródło - Rzeczpospolita (www.rp.pl)


Wyślij Do druku Dyskutuj

Dodaj komentarz

Autor

Komentarz (do 1500 znaków)

Komentarze uzytkowników niezalogowanych są moderowane. Usuwane będą komentarze: nie odnoszące się do tresci artykułu, zawierające obraźliwe i wulgarne słowa.



Kod z obrazka obok wpisz w poniższe pole

Warto zobaczyć

 boksy tekstowe
Reklamuj się na tej
stronie
Płać za kliknięcie
To groszowa sprawa
www.gartija.pl/boksy.html