Oznaczenie na opakowaniach produktów - oleje silnikowe |
Na opakowaniach producenci umieszczają informacje dla klientów ostrzegające przed niebezpieczeństwami związanymi ze stosowaniem ich produktów oraz ze wskazówkami co robić z odpadami po zużyciu. Są to na przykład informacje o materiale z którego zostało wykonane opakowanie.
Oleje silnikowe, jako produkty, nie są substancjami stwarzającymi jakieś szczególne zagrożenia, natomiast po przepracowaniu, stają się z definicji odpadami niebezpiecznymi. Podczas eksploatacji silnika, następują reakcje powodujące zmianę składu chemicznego. Zmianom ulegają przede wszystkim dodatki uszlachetniające.
Oleje silnikowe po przepracowaniu, nabierają cech które powodują konieczność specjalnego z nimi postępowania. Wynika to zarówno z przepisów prawa jak i zwykłego rozsądku. Prawo reguluje zasady ewidencji, magazynowania, transportu oraz wskazuje zalecane metody zagospodarowania.
Do obowiązków użytkownika olejów smarowych należy:
Zaplecze techniczne firmy zajmującej się zbieraniem i zagospodarowaniem olejów odpadowych to przede wszystkim specjalne pojazdy.
Takie są wymagania przepisów transportowych. Z punktu widzenia prawa, w czasie przekazywania olejów odpadowych odbiorcy jesteś „Nadawcą” i ponosisz odpowiedzialność za wybór przewoźnika. Samochody powinny być specjalnie przystosowane do przewozu takiego ładunku czyli zgodnie z nomenklaturą przepisów o transporcie materiałów niebezpiecznych spełniać wymagania klas 9 lub 3 w zależności od stwierdzonego dominującego zagrożenia. Pojazdy takie podlegają stałemu dozorowi technicznemu tak jak cysterny do przewozu paliw. Konstrukcja pojazdów powinna umożliwiać załadunek odpadów w sposób minimalizujący kontakt człowieka z olejami. Takie wymagania spełniają pojazdy autocysterny napełniane podciśnieniowo.
Taki pojazd posiada zbiornik o pojemności kilku metrów sześciennych i własną sprężarkę. Załadunek odbywa się poprzez wyssanie oleju z pojemników posiadacza. Ten sposób eliminuje między innymi ryzyko rozlewu jakie mogłoby wystąpić w przypadku przewozu oleju w pojemnikach.
Warto zobaczyć