szkolenia
szkolenia, konferencje, warsztaty ... zapoznaj się z aktualną ofertą szkoleniową dostępną na rynku
Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych (środki unijne i/lub budżetowe) jest zwolnione od podatku VAT.
Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego przedstawione i wyjaśnione zostaną wątpliwości powstałe w związku z ostatnimi zmianami przepisów prawnych w zakresie ochrony środowiska (m.in. nowelizacja ustawy o odpadach, reforma Prawa wodnego), oraz omówione praktyczne aspekty stosowania nowych przepisów.
Szkolenie adresujemy do pracowników działów ochrony środowiska przedsiębiorstw i organów administracji, pełnomocników ds. jakości i SZŚ, radców prawnych specjalizujących się w prawie ochrony środowiska, do wszystkich zainteresowanych.
Program szkolenia będzie na bieżąco aktualizowany w miarę ukazywania się nowych aktów prawnych.
Ochrona powietrza w świetle ustawy Poś i aktów wykonawczych do tej Ustawy, z uwzględnieniem zmian związanych z transpozycją prawa unijnego
1. Wymagania regulacyjne wynikające z ustawy – Prawo ochrony środowiska:
- pozwolenia w zakresie wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza (w tym pozwolenia zintegrowane) oraz zgłoszenia instalacji,
- kryteria oceny oddziaływania instalacji na stan powietrza – standardy jakości powietrza (w tym dotyczące pyłu PM2,5), standardy emisyjne oraz wartości odniesienia substancji w powietrzu.
2. Zmiany ustawy - Prawo ochrony środowiska w związku z transpozycją postanowień dyrektywy IED, w zakresie regulacji, dotyczących ochrony powietrza, w tym:
- zmiana niektórych wymagań dotyczących pozwoleń na emisję
- zmiany dotyczące dużych źródeł spalania paliw:
- podział dużych źródeł spalania paliw na źródła nowe i istniejące,
- zasady łączenia,
- mechanizmy derogacyjne przewidziane dla istniejących dużych źródeł spalania paliw w celu ich dostosowania do wymagań emisyjnych wynikających z dyrektywy IED.
3. Zmiany dotyczące ochrony powietrza wprowadzone do ustawy - Prawo ochrony środowiska w 2017 r. w związku z transpozycją postanowień dyrektywy MCP (tj. dyrektywy 2015/2193 w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania), w tym:
- definicja średniego źródła spalania paliw,
- zasady łączenia,
- rozszerzenie zakresu wniosków o wydanie pozwoleń na emisję oraz zakresu zgłoszeń dla średnich źródeł spalania paliw,
- decyzje eksploatacyjne dla średnich źródeł wymagających zgłoszenia,
- przepisy derogacyjne,
- rejestr średnich źródeł spalania paliw,
- przekazywanie odpowiednich informacji i danych przez organy ochrony środowiska do KOBiZE w związku z potrzebą prowadzenia rejestru średnich źródeł spalania paliw – zakres i terminy.
4. Zmiana rozporządzenia w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2017 r. poz. 2390) – dotycząca średnich źródeł spalania paliw
5. Standardy emisyjne i pomiary wielkości emisji:
- szczegółowe wymagania wynikające z dwóch rozporządzeń wykonawczych do ustawy – Poś regulujących sprawy standardów emisyjnych i pomiarów wielkości emisji,
- zmiany wprowadzone w 2014 r. dotyczące wymagań dla dużych źródeł spalania paliw,
- zmiany wprowadzone w 2018 r. dotyczące wymagań dla średnich źródeł spalania paliw (rozporządzenie z dnia 1 marca 2018 r. zmienione rozporządzeniem z dnia 17 października 2018 r. oraz rozporządzenie z dnia 22 maja 2018 r.), w tym:
- kwalifikacja średnich źródeł spalania paliw do grupy źródeł nowych albo istniejących,
- zaostrzenie wymagań emisyjnych – terminy,
- definicja źródeł szczytowych i szczególne uwarunkowania emisyjne i pomiarowe dla takich źródeł,
- zmiana wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji, w tym objęcie obowiązkiem pomiarowym średnich źródeł wymagających zgłoszenia.
6. Konsultacje, dyskusja
Praktyczne aspekty gospodarowania odpadami w nowych uwarunkowaniach prawnych
1. Nowe wymagania dotyczące zmiany pozwolenia na wytwarzanie odpadów
2. Nowe obowiązki zbierających odpady:
- prowadzenie punktu skupu surowców wtórnych, w tym złomu,
- nowy obowiązek dotyczący przekazania sprawozdania o odpadach do wójta, burmistrza, prezydenta: wypełnienie i termin złożenia sprawozdania,
- prowadzenie ewidencji odpadów, w tym metalowych - analiza przypadku:
- ewidencja odpadów przyjętych od osób fizycznych,
- ewidencja odpadów przyjętych od podmiotów gospodarczych,
- karty przekazania odpadów,
- zasady prowadzenia ewidencji w PSZOK.
- zmiana zezwolenia na zbieranie odpadów w świetle znowelizowanego prawa:
- zasady funkcjonowania,
- ilość magazynowanych jednorazowo odpadów a kwota zabezpieczenia roszczeń,
- kontrola WIOŚ,
- operat przeciwpożarowy.
3. Nowe obowiązki przetwarzających odpady:
- termin i zasady lokalizowania monitoringu wizyjnego,
- sposób określania pojemności magazynowej odpadów – ćwiczenia,
- wpływ ilości magazynowania odpadów na kwotę zabezpieczenia roszczeń,
- ekspertyza przeciwpożarowa,
- zmiana zezwolenia na przetwarzanie odpadów:
- niezbędne informacje we wniosku – dyskusja,
- konieczne załączniki,
- kontrola WIOŚ - opinia pozytywna lub negatywna,
- kontrola komendanta straży pożarnej,
- kiedy organ może wydać decyzję odmowną,
- termin, w jakim należy dokonać zmiany zezwolenia.
4. Skutki wywołane niedokonaniem zmiany zezwolenia na zbieranie lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów
5. Zasady prowadzenia transportu odpadów wynikające z przepisów środowiskowych oraz transportowych
6. Uzyskiwanie produktu ubocznego wg nowych zasad:
- najczęściej występujące błędy we wniosku - omówienie na przykładzie,
- kontrola WIOŚ - jej zakres i skutki,
- termin uzyskania statusu produktu dla nowych podmiotów i posiadających już taki produkt,
- odrębne magazynowanie produktu i odpadu,
- potwierdzenie statusu produktu w drodze decyzji,
- decyzja odmowna,
- rodzaje dokumentów potwierdzających, że substancja lub materiał posiada cechy produktu,
- najczęściej występujące braki w ekspertyzach i opracowaniach – przykłady.
7. Prawidłowe prowadzenie ewidencji odpadów, uwzględniające odpady powstające w instalacji i poza instalacją - analiza przypadku:
- karta ewidencji odpadów,
- karta przekazania odpadów,
- karta ewidencji odpadów metalowych (zasady stosowania),
- karta osadów ściekowych - kiedy powinna być prowadzona,
- nowe wymogi prowadzenia ewidencji od 2020 r.
8. Przygotowanie sprawozdań rocznych:
- zbiorcze zestawienie o odpadach, zawierające dane między innymi o składowiskach i osadach ściekowych,
- sprawozdanie o opłacie produktowej i kampaniach edukacyjnych,
- sprawozdanie o opakowaniach,
- sprawozdanie o sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
9. Wypełnianie wymogów sprawozdawczych dotyczących urządzeń zawierających substancje zubożające warstwę ozonową
10. Jakie są przesłanki do zwiększenia wydajności zakładu przetwarzającego odpady
11. Baza gospodarki odpadami BDO - konsekwencje braku wpisu:
- sankcje finansowe,
- konsekwencje dla prowadzonej działalności,
- kiedy należy dokonać wpisu przy rozpoczynaniu działalności,
- opłata rejestrowa i opłata roczna.
12. Prowadzenie składowiska odpadów:
- faza eksploatacyjna:
- zasady przyjmowania odpadów w fazie eksploatacyjnej,
- warunki przyjmowania odpadów do unieszkodliwienia,
- rodzaje odpadów przeznaczone do odzysku, w tym w trakcie rekultywacji,
- kiedy możliwe jest unieszkodliwianie odpadów obojętnych,
- faza poeksploatacyjna - zakres działań.
13. Opłaty za składowanie lub magazynowanie odpadów:
- składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym,
- składowanie odpadów bez instrukcji prowadzenia składowiska,
- magazynowanie odpadów z przekroczeniem terminu magazynowania.
14. Kontrole inspekcji ochrony środowiska po zmianie zasad funkcjonowania WIOŚ:
- kiedy kontrola może odbyć się bez zawiadomienia,
- zmiana czasu pracy inspekcji,
- zmiana zakresu kontroli WIOŚ.
15. Kompetencje kontrolne innych organów kontroli wynikające ze zmian prawnych:
- zakres kontroli Marszałka Województwa,
- kontrole Wód Polskich,
- tematy kontroli starosty,
- co może kontrolować wójt, burmistrz, prezydent.
16. Sankcje administracyjne i finansowe
17. Analiza zapytań zgłaszanych przez uczestników
18. Konsultacje indywidualne
Gospodarka wodno-ściekowa po najnowszych zmianach Prawa wodnego w praktyce
1. Samodzielne przesyłanie danych za usługi wodne – przykłady:
- termin przesyłania sprawozdania,
- jakie dane należy uwzględniać,
- wypełnienie sprawozdań dotyczące poboru wody – ćwiczenia,
- wypełnienie sprawozdania związane z odprowadzaniem ścieków – ćwiczenia,
- weryfikacja przekazanych informacji w oparciu o pozwolenie wodnoprawne,
- kontrola przedstawionych danych,
- ulgi w opłatach za usługi wodne,
- gdzie należy przesyłać dane do opłat za usługi wodne,
- kto jest zwolniony z opłat,
- sankcje z tytułu nie przesłania danych do naliczenia opłat,
- formy zaskarżenia informacji o naliczonych opłatach,
- opłaty podwyższone kto i kiedy może je naliczać,
- opłaty z tytułu ograniczenia retencji,
- wyjaśnienia i interpretacje.
2. Kiedy wymagane jest pozwolenie wodnoprawne dla ilości poniżej 5 m3/dobę poboru wody lub odprowadzania ścieków
3. Zasady realizacji obowiązków wynikających z pozwolenia wodnoprawnego – najczęściej występujące uchybienia:
- prowadzenie badań,
- prowadzenie książki obiektu lub instalacji.
4. Badania jakości ścieków:
- obowiązki wynikające z przepisów prawa,
- obowiązki wynikające z pozwolenia,
- przekazywanie wyników badań.
5. Przeprowadzanie kontroli gospodarowania wodami - analiza przypadku:
- organy przeprowadzające kontrolę i zakres ich działalności,
- kontrola w siedzibie organu,
- kontrola opłat za usługi wodne.
6. Umowy na korzystanie z terenów pokrytych wodami
7. Wpływ magazynowania odpadów na jakość odprowadzanych wód opadowych – przykłady
8. Ściek czy odpad płynny – jak rozróżnić
9. Analiza projektowanych zmian prawnych w gospodarce wodnej
10. Sankcje administracyjne i finansowe
11. Konsultacje, dyskusja