szkolenia
szkolenia, konferencje, warsztaty ... zapoznaj się z aktualną ofertą szkoleniową dostępną na rynku
Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych (środki unijne i/lub budżetowe) jest zwolnione od podatku VAT.
Liczne zmiany w prawie ochrony środowiska dotyczącą praktycznie wszystkich komponentów środowiska. Dostosowanie się do nowych przepisów jest dużym wyzwaniem dla przedsiębiorstw i organów administracji. Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego znani i doświadczeni eksperci w zwięzłej formie przedstawią Państwu wymagania prawne w zakresie ochrony środowiska, ich poprawna interpretację, wyjaśnią Państwu sporne kwestie oraz omówią stosowanie przepisów w praktyce, a także odpowiedzą na nurtujące Państwa pytania.
Szkolenie adresujemy do pracowników działów ochrony środowiska przedsiębiorstw i organów administracji, pełnomocników ds. jakości i SZŚ, radców prawnych specjalizujących się w prawie ochrony środowiska, do wszystkich zainteresowanych.
Program szkolenia będzie na bieżąco aktualizowany w miarę ukazywania się nowych aktów prawnych.
I. Prawne aspekty ochrony powietrza z uwzględnieniem zmian związanych z transpozycją prawa unijnego
1. Wymagania regulacyjne wynikające z ustawy – Prawo ochrony środowiska:
- pozwolenia w zakresie wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza (w tym pozwolenia zintegrowane) oraz zgłoszenia instalacji,
- kryteria oceny oddziaływania instalacji na stan powietrza – standardy jakości powietrza (w tym dotyczące pyłu PM2,5), standardy emisyjne oraz wartości odniesienia substancji w powietrzu.
2. Zmiany wprowadzone do ustawy - Prawo ochrony środowiska w 2014 r., związane z transpozycją postanowień dyrektywy IED w zakresie regulacji dotyczących ochrony powietrza, w tym:
- zmiana niektórych wymagań dotyczących pozwoleń na emisję
- zmiany dotyczące dużych źródeł spalania paliw:
- podział dużych źródeł spalania paliw na źródła nowe i istniejące,
- zasady łączenia,
- mechanizmy derogacyjne przewidziane dla istniejących dużych źródeł spalania paliw w celu ich dostosowania do wymagań emisyjnych wynikających z dyrektywy IED.
3. Zmiany wprowadzone do ustawy - Prawo ochrony środowiska w 2017 r., wynikające z transpozycji postanowień dyrektywy (UE) 2015/2193 w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (MCP), w tym:
- rozszerzenie zakresu informacji i danych objętych pozwoleniami i zgłoszeniami dla średnich źródeł spalania paliw,
- przepisy derogacyjne,
- zasady łączenia,
- rejestr średnich źródeł spalania paliw,
- przekazywanie odpowiednich informacji i danych przez organy ochrony środowiska do KOBiZE w związku z potrzebą prowadzenia rejestru średnich źródeł spalania paliw – zakres i terminy.
4. Zmiana rozporządzenia w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2017 r. poz. 2390) – dotycząca średnich źródeł spalania paliw
5. Standardy emisyjne i pomiary wielkości emisji:
- szczegółowe wymagania wynikające z dwóch rozporządzeń wykonawczych do ustawy – Poś regulujących sprawy standardów emisyjnych i pomiarów wielkości emisji,
- zmiany wprowadzone w 2014 r. dotyczące wymagań dla dużych źródeł spalania paliw, w tym:
- zaostrzenie wymagań emisyjnych,
- zakres i konsekwencje stosowania zasad łączenia źródeł,
- szczególne uwarunkowania prawne dla źródeł szczytowych,
- zmiana wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji,
- zmiany rozporządzeń wykonawczych do ustawy – Poś regulujących sprawy standardów emisyjnych i pomiarów wielkości emisji w zakresie dotyczącym wymagań dla średnich źródeł spalania paliw (rozporządzenia z dnia 1 marca 2018 r. i 22 maja 2018 r.).
6. Konsultacje, dyskusja
II. Gospodarka odpadami - podstawowe wymagania, decyzje, ewidencja oraz sprawozdawczość, a także najnowsze zmiany w tym zakresie
1. Szczegółowe omówienie ustawy z lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, w tym m.in.:
- skrócenie okresu magazynowania odpadów do roku,
- ograniczenie ilości odpadów możliwych do magazynowania oraz wprowadzenie obowiązku monitoringu wizyjnego miejsc ich magazynowania,
- przyznanie dodatkowych możliwości wojewódzkim inspektorom ochrony środowiska w zakresie wstrzymania działalności posiadacza odpadów oraz uprzedniej kontroli miejsc magazynowania odpadów przed wydaniem decyzji w zakresie gospodarki odpadami,
- ograniczenie kompetencji starosty w zakresie wydawania decyzji na rzecz marszałka województwa,
- wprowadzanie obowiązku opiniowania wniosku o wydanie decyzji w zakresie gospodarki odpadami przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
- wprowadzenie szeregu przepisów antypożarowych oraz szerokiego udziału w postępowaniu dotyczącym wydawania decyzji w zakresie gospodarki odpadami Państwowej Straży Pożarnej,
- wprowadzenie, w przypadku niektórych odpadów, obowiązku wykazania się szczególnym tytułem prawnym do miejsca gospodarowania odpadami,
- dodanie nowych wymagań do decyzji z zakresu gospodarki odpadami w zakresie określenia ilości magazynowanych odpadów w danym momencie oraz rocznie,
- wprowadzenie generalnego obowiązku ustanowienia zabezpieczenia roszczeń w zakresie niewłaściwego gospodarowania odpadami poprzez określenie proponowanej formy i wysokości tego zabezpieczenia,
- wprowadzenie zakazu wydawania decyzji w zakresie gospodarki odpadami; podmioty, których to dotyczy,
- zaostrzenie administracyjnych kar pieniężnych za niewłaściwe gospodarowanie odpadami,
- wprowadzenie obowiązku dostosowania wszystkich decyzji w zakresie gospodarki odpadami w ciągu dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji.
2. Zapoznanie ze zmianami wprowadzonymi przez ustawę z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 2422):
- zmiany w zakresie zasad prowadzenia ewidencji odpadów, m.in. likwidacja zbiorczej karty przekazania odpadów, wprowadzenie karty przekazania odpadów komunalnych oraz konieczności podawania dodatkowych danych do ewidencji odpadów,
- określenie zasad sprawozdawczości odpadowej za rok 2018 r. i lata następne,
- omówienie zasad działania Bazy Danych o Odpadach, wraz z Rejestrem wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami, od dnia 24 stycznia 2018 r.,
- nowe funkcje Bazy Danych o Odpadach w zakresie kontroli obiegu odpadów,
- wdrożenie rozporządzenia Nr 1357/2014 oraz rozporządzenia (UE) 2017/997, określających nowe właściwości odpadów powodujące, iż odpady uznaje się za odpady niebezpieczne,
- zmiana zasad transportu odpadów niebezpiecznych w zakresie stosowania do tych odpadów przepisów o przewozie towarów niebezpiecznych.
3. Zmiany w dyrektywach dotyczących odpadów - Circular Economy Package; przedstawienie najważniejszych kierunków zmian w gospodarce odpadami.
4. Zmiany w zakresie gospodarki odpadami wynikające z wejścia w życie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1566).
5. Nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów
6. Przedstawienie najważniejszych regulacji prawnych dotyczących odpadów
7. Przedmioty lub substancje nie podlegające ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
8. Produkty uboczne – kiedy pozostałości z procesu produkcyjnego nie są odpadami; nowe zasady uznawania pozostałości z procesu produkcyjnego za produkt uboczny w związku z likwidacją milczącej zgody; omówienie przepisów przejściowych w tym zakresie
9. Koniec fazy odpadu – kryteria wskazujące, kiedy odpad przestaje być odpadem
10. Katalog odpadów i zasady klasyfikacji odpadów
11. Odpady niebezpieczne – zakres zastosowania
12. Zmiana klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na inne niż niebezpieczne
13. Zasady odpowiedzialności administracyjnej za odpady, wynikające z ustawy o odpadach:
- podmioty uprawnione do przyjęcia odpadów od wytwórcy odpadów,
- zwolnienie się z odpowiedzialności administracyjnej za przekazane odpady.
14. Znaczenie ogólnych zasad gospodarki odpadami oraz hierarchia sposobów postępowania z odpadami
15. Wymagane decyzje administracyjne w zakresie gospodarki odpadami oraz zasady ich wydawania, w tym:
- konsekwencje uchylenia decyzji administracyjnych na zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów,
- ostateczna likwidacja zezwolenia na transport odpadów i zastąpienie go wpisem do Rejestru,
- podstawy prawne decyzji oraz zakres przedmiotowy decyzji,
- organy właściwe do wydania decyzji i opiniujące wydanie decyzji,
- wniosek o wydanie decyzji i treść decyzji,
- wymóg posiadania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zmiany przepisów w tym zakresie,
- możliwości odmowy wydania decyzji, również ze względu na wcześniejsze niewłaściwe gospodarowanie odpadami,
- cofnięcie i ograniczenia decyzji,
- zabezpieczenie finansowe,
- zmiany w zakresie decyzji dotyczących zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- uprzednia kontrola przed wydaniem zezwolenia na przetwarzanie odpadów,
- zabezpieczenie roszczeń.
16. Obowiązek przetwarzania odpadów w instalacjach i urządzeniach oraz wyjątki od tej zasady
17. Transport odpadów po zmianach; nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów
18. Możliwość przekazywania wybranych rodzajów odpadów osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami do wykorzystania na ich własne potrzeby
19. Wybrane obowiązki dotyczące postępowania z niektórymi odpadami u posiadaczy odpadów
20. Zasady ewidencji odpadów i dokumenty stosowane na jej potrzeby:
- podmioty obowiązane,
- obieg dokumentów ewidencyjnych,
- karta przekazania odpadów,
- karta ewidencji odpadów,
- znaczenie dokumentów ewidencji odpadów w postępowaniu administracyjnym,
- przykłady wypełnionych kart przekazania odpadów oraz kart ewidencji odpadów.
21. Zasady sprawozdawczości odpadowej:
- wskazanie na jakich zasadach będzie prowadzona sprawozdawczość odpadowa w roku 2018 i latach następnych,
- wskazanie podmiotów obowiązanych do złożenia sprawozdań o odpadach,
- określenie zakresu przekazywanych danych.
22. Magazynowanie oraz składowanie odpadów – wybrane zagadnienia
23. Wymiana poglądów i doświadczeń oraz indywidualne konsultacje z wykładowcą
III. Gospodarowanie wodami w kontekście nowego Prawa wodnego z uwzględnieniem nowelizacji ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.
1. Przedstawienie nowej struktury organizacyjnej gospodarki wodnej w Polsce - Państwowe Gospodarstwo Wodne ,,Wody Polskie” – zadania i kompetencje
2. Omówienie nowelizacji Prawa wodnego z 20 lipca b.r.
3. Instrumenty ekonomiczne w gospodarowaniu wodami. Nowy system naliczania i poboru opłat za usługi wodne - pobór wody, wprowadzanie ścieków do środowiska, wody opadowe i roztopowe /opłata stała i zmienna/
4. Podział wód, prawo własności wód, gospodarowanie wodami oraz obowiązki właścicieli wód w kontekście nowego Prawa wodnego
5. Budownictwo wodne i melioracje wodne; utrzymywanie urządzeń wodnych; legalizacja urządzeń wodnych – wg nowej ustawy
6. Plany gospodarowania wodami oraz cele środowiskowe dla jednolitych części wód
7. Rodzaje i zasady korzystania z wód w kontekście nowego Prawa wodnego (powszechne, zwykłe, szczególne, usługi wodne). Nowe podejście do wód opadowych i roztopowych
8. Zgody wodnoprawne jako nowy instrument zarządzania zasobami wodnymi; decyzje wydawane w ramach zgód wodnoprawnych:
- pozwolenia wodnoprawne,
- zgłoszenia wodnoprawne,
- oceny wodnoprawne,
- decyzje zwalniające.
9. Zwolnienia z obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Pozwolenia wodnoprawne na korzystanie z wód:
- pozwolenia wodnoprawne na pobór wód podziemnych i powierzchniowych oraz wykonanie urządzeń wodnych,
- pozwolenia wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi oraz urządzeń kanalizacyjnych; omówienie warunków, jakie powinny spełniać ścieki wprowadzane do wód lub do ziemi.
10. Dokumentacja wnioskowa o wydanie pozwolenia wodnoprawnego – nowe wymogi:
- operat wodnoprawny – zakres i wymagania, źródła pozyskiwania danych do operatu, omówienie przykładowego operatu,
- streszczenie nietechniczne,
- załączniki tekstowe i graficzne.
11. Nowe zasady wyznaczania stron postępowania wodnoprawnego
12. Zgłoszenie jako nowy instrument prawny w korzystaniu z wód:
- rodzaje działań podlegających zgłoszeniu,
- dokumenty wymagane do dokonania zgłoszenia,
- sprzeciw organu w procedurze zgłoszenia,
- organy właściwe w sprawach zgłoszenia.
13. Procedura wydawania, zmiany, cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia wodnoprawnego; przeglądy pozwoleń wodnoprawnych; przejęcie praw i obowiązków wynikających z pozwolenia wodnoprawnego
14. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego w kontekście gospodarki wodno-ściekowej, zwolnienia z zakazów obowiązujących na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, warunki realizacji inwestycji na tych obszarach
15. Kontrola w gospodarce wodnej w kontekście ustawy Prawo wodne
16. Naruszenie stosunków wodnych na gruncie – nowe zasady
17. Postępowanie odszkodowawcze na podstawie przepisów nowego Prawa wodnego
18. Przepisy przejściowe w kontekście nowej ustawy Prawo wodne
19. Analiza przypadku
20. Konsultacje, dyskusja
IV. Ocena oddziaływania na środowisko
1. Definicje istotne dla procedur ocen oddziaływania na środowisko
2. Publicznie dostępne wykazy oraz upowszechnianie informacji drogą elektroniczną z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r.
3. Oceny strategiczne – jakich dokumentów dotyczą:
- odstąpienie od przeprowadzenia procedury oceny,
- dokumenty towarzyszące.
4. Podział przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko:
- przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,
- przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko,
- kwalifikacja przedsięwzięć w przypadku rozbudowy, przebudowy i montażu dla przedsięwzięć mogących zawsze i potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
5. Rozstrzygnięcia, które poprzedza decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r.
6. Postępowanie w sprawie kwalifikacji do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i samej oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć:
- właściwość organów,
- procedura dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r.,
- procedura dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r.,
- kwalifikacja przedsięwzięć do przeprowadzenia OOŚ.
7. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko - najczęstsze błędy
8. Wymogi dotyczące innej dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
9. Udział społeczeństwa w procedurze OOŚ:
- elementy udziału społeczeństwa,
- udział organizacji ekologicznych,
- udział stron postępowania a udział społeczeństwa.
10. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach:
- elementy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko,
- elementy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej bez przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
11. Środki minimalizujące oddziaływania a kompensacja przyrodnicza
12. Ponowna ocena oddziaływania na środowisko
13. Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r.
14. Konsekwencje zapisów decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla decyzji wymienionych w art. 72 ustawy OOŚ
15. Analiza porealizacyjna i jej konsekwencje
16. Egzekwowanie warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
17. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i inne dokumenty jako elementy istotne w procedurze pozyskiwania funduszy
18. Konsultacje, dyskusja