 
                  
      szkolenia
szkolenia, konferencje, warsztaty ... zapoznaj się z aktualną ofertą szkoleniową dostępną na rynku
                   
                   
                         
 Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych (środki unijne i/lub budżetowe) jest zwolnione od podatku VAT.
Liczne  zmiany w prawie ochrony środowiska dotyczącą praktycznie wszystkich  komponentów środowiska. Dostosowanie się do nowych przepisów jest dużym  wyzwaniem dla przedsiębiorstw i organów administracji. Zapraszamy  Państwa na szkolenie, podczas którego znani i doświadczeni eksperci w  zwięzłej formie przedstawią Państwu wymagania prawne w zakresie ochrony  środowiska, ich poprawną interpretację, wyjaśnią Państwu sporne kwestie  oraz omówią stosowanie przepisów w praktyce, a także odpowiedzą na  nurtujące Państwa pytania.
Szkolenie adresujemy  do pracowników działów ochrony środowiska przedsiębiorstw i organów  administracji, pełnomocników ds. jakości i SZŚ, radców prawnych  specjalizujących się w prawie ochrony środowiska, do  wszystkich zainteresowanych.
Program szkolenia będzie na bieżąco aktualizowany w miarę postępu prac nad nowymi aktami prawnymi.
I. Korzystanie  z  usług  wodnych  w  świetle  nowego   Prawa  wodnego  z  uwzględnieniem  nowelizacji  ustawy  z  dnia  20   lipca  2018 r.
1. Przedstawienie nowej struktury  organizacyjnej gospodarki wodnej w Polsce - Państwowe Gospodarstwo Wodne  ,,Wody Polskie” – zadania i kompetencje
2. Omówienie nowelizacji ustawy  z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo wodne
3.  Instrumenty ekonomiczne w gospodarowaniu wodami. Nowy system naliczania  i poboru opłat za usługi wodne - pobór wody, wprowadzanie ścieków do  środowiska, wody opadowe i roztopowe /opłata stała i zmienna/. Składanie  oświadczeń jako nowy obowiązek przedsiębiorców wprowadzony nowelą z  dnia 20 lipca 2018 r. Prawo wodne
4. Podział wód, prawo własności wód, gospodarowanie wodami oraz obowiązki właścicieli wód w kontekście nowego Prawa wodnego
5. Budownictwo wodne i melioracje wodne; utrzymywanie urządzeń wodnych; legalizacja urządzeń wodnych – wg nowej ustawy
6. Plany gospodarowania wodami oraz cele środowiskowe dla jednolitych części wód; derogacje od osiągnięcia celów środowiskowych
7.  Rodzaje i zasady korzystania z wód w kontekście nowego Prawa wodnego  (powszechne, zwykłe, szczególne, usługi wodne). Nowe podejście do wód  opadowych i roztopowych
8. Zgody wodnoprawne jako nowy instrument zarządzania zasobami wodnymi; decyzje wydawane w ramach zgód wodnoprawnych:
- pozwolenia wodnoprawne,
- zgłoszenia wodnoprawne,
- oceny wodnoprawne,
- decyzje zwalniające.
9. Zwolnienia z obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Pozwolenia wodnoprawne na korzystanie z wód:
- pozwolenia wodnoprawne na pobór wód podziemnych i powierzchniowych oraz wykonanie urządzeń wodnych,
-  pozwolenia wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi oraz  urządzeń kanalizacyjnych; omówienie warunków, jakie powinny spełniać  ścieki wprowadzane do wód lub do ziemi.
10. Dokumentacja wnioskowa o wydanie pozwolenia wodnoprawnego – nowe wymogi:
- operat wodnoprawny – zakres i wymagania, źródła pozyskiwania danych do operatu, omówienie przykładowego operatu,
- streszczenie nietechniczne,
- załączniki tekstowe i graficzne.
11. Zasady wyznaczania stron postępowania wodnoprawnego
12. Zgłoszenie jako instrument prawny w korzystaniu z wód:
- rodzaje działań podlegających zgłoszeniu,
- dokumenty wymagane do dokonania zgłoszenia,
- sprzeciw organu w procedurze zgłoszenia,
- organy właściwe w sprawach zgłoszenia.
13.  Procedura wydawania, zmiany, cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia  wodnoprawnego; przeglądy pozwoleń wodnoprawnych; przejęcie praw i  obowiązków wynikających z pozwolenia wodnoprawnego
14.  Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego w kontekście gospodarki  wodno-ściekowej, zwolnienia z zakazów obowiązujących na obszarach  szczególnego zagrożenia powodzią, warunki realizacji inwestycji  na tych obszarach
15. Kontrola w gospodarce wodnej w kontekście ustawy Prawo wodne
16. Naruszenie stosunków wodnych na gruncie – nowe zasady
17. Postępowanie odszkodowawcze na podstawie przepisów nowego Prawa wodnego
18. Przepisy przejściowe w kontekście nowej ustawy Prawo wodne
19.  Ustalanie warunków poboru wody oraz wprowadzania ścieków do środowiska w  pozwoleniach zintegrowanych w kontekście noweli z dnia 20 lipca 2018 r.
20. Orzecznictwo sądowe w Polsce w kontekście stosowania przepisów nowego Prawa wodnego
21. Omówienie planowanych zmian w Prawie wodnym
22. Analiza przypadku
23. Konsultacje, dyskusja
II. Gospodarka odpadami - podstawowe wymagania, decyzje, ewidencja oraz sprawozdawczość, a także najnowsze zmiany w tym zakresie
1. Omówienie  zmian w zakresie gospodarowania odpadami wprowadzonych przez ustawę z  dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku  w gminach oraz niektórych innych ustaw (Druk Sejmowy NR 3495), obejmujące m.in. takie zmiany jak:
- doprecyzowanie pojęcia odpadów niepalnych oraz palnych,
-  ograniczenia zakresu procedury uznawania pozostałości z procesów  produkcyjnych za produkt uboczny w zakresie mechanicznie przetworzonego  naturalnego surowca drzewnego, niezawierającego jakichkolwiek innych  substancji,
- wprowadzenie upoważnienia dla ministra właściwego do  spraw środowiska do wydania rozporządzenia określającego szczegółowe  kryteria stosowania warunków utraty statusu odpadów,
- likwidacja  zasady regionalizacji w zakresie zmieszanych odpadów komunalnych,  pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz pozostałości z  procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych oraz  odpadów zielonych,
- wprowadzenie nowego rodzaju instalacji: instalacji komunalnej,
- doprecyzowanie przepisów dotyczących zatrzymania odpadów wraz z odpadami z powodu naruszenia przepisów o transporcie odpadów,
-  ograniczenie skróconego okresu magazynowania odpadów do jednego roku  tylko do magazynowania odpadów niebezpiecznych, odpadów palnych,  niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i odpadów  pochodzących z przetworzenia odpadów komunalnych,
- doprecyzowanie  przepisów dotyczących wizyjnego systemu monitoringu odpadów, m.in. w  zakresie wprowadzenia obowiązku zapewnia WIOŚ dostępności obrazu z  wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania odpadów w czasie  rzeczywistym, przez system teleinformatyczny w przypadku niektórych  rodzajów odpadów, a także ograniczenie wizyjnego systemu monitorowania w  stosunku do niektórych odpadów,
- określenie nowych zasad usunięcia  odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania  lub magazynowania, a w szczególności w przypadku zagrożenia życia i  zdrowia ludzi,
- określenia nowych zasad odpowiedzialności za odpady,  a w szczególności za odpady niebezpieczne - od wytworzenia do  przetworzenia,
- doprecyzowanie przepisów dotyczących podstaw odmowy wydania decyzji z powodu wcześniejszego naruszania prawa,
-  doprecyzowanie przepisów dotyczących ustanowienia zabezpieczenia  roszczeń na podstawie ustawy o odpadach, w tym m.in. objęcie tym  obowiązkiem również wypełniania terenów niekorzystnie przekształconych,
-  wprowadzenie nowych administracyjnych kar pieniężnych, m.in. za  nieprowadzenie wizyjnego systemu kontroli miejsc magazynowania odpadów,
- zmiana terminu dostosowania decyzji w zakresie gospodarki odpadami do nowych wymagań z 5 września 2019 r. na 5 marca 2020 r.
2.  Szczegółowe omówienie ustawy z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o  odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1592), wprowadzającej  zmiany m.in. w zakresie:
- ograniczenia ilości odpadów możliwych do  magazynowania oraz wprowadzenia obowiązku monitoringu wizyjnego miejsc  ich magazynowania,
- przyznania dodatkowych możliwości WIOŚ w  zakresie wstrzymania działalności posiadacza odpadów oraz uprzedniej  kontroli miejsc magazynowania odpadów przed wydaniem decyzji w zakresie  gospodarki odpadami,
- wprowadzania obowiązku opiniowania wniosku o  wydanie decyzji w zakresie gospodarki odpadami przez wójta, burmistrza  lub prezydenta miasta,
- wprowadzenia szeregu przepisów  antypożarowych oraz szerokiego udziału w postępowaniu dotyczącym  wydawania decyzji w zakresie gospodarki odpadami Państwowej Straży  Pożarnej,
- wprowadzenia, w przypadku niektórych odpadów, obowiązku  wykazania się szczególnym tytułem prawnym do miejsca gospodarowania  odpadami,
- dodania nowych wymagań do decyzji z zakresu gospodarki  odpadami w zakresie określenia ilości magazynowanych odpadów w danym  momencie oraz rocznie,
- wprowadzenia generalnego obowiązku  ustanowienia zabezpieczenia roszczeń w zakresie niewłaściwego  gospodarowania odpadami poprzez określenie proponowanej formy i  wysokości tego zabezpieczenia,
- wprowadzenia zakazu wydawania  decyzji w zakresie gospodarki odpadami podmiotom, które naruszają  przepisy dotyczące gospodarowania odpadami,
- zaostrzenia administracyjnych kar pieniężnych za niewłaściwe gospodarowanie odpadami.
3.  Zapoznanie ze zmianami wprowadzonymi przez ustawę z dnia 24 listopada  2017 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.  z 2017 r. poz. 2422), również z uwzględnieniem zmian, które  zostaną wprowadzone przez ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy  o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1403), w zakresie:
-  zmiany zasad prowadzenia ewidencji odpadów, m.in. likwidacja zbiorczej  karty przekazania odpadów, wprowadzenie karty przekazania odpadów  komunalnych oraz konieczności podawania dodatkowych danych do ewidencji  odpadów,
- określenie zasad sprawozdawczości odpadowej za rok 2019 r. i lata następne,
-  omówienie zasad działania Bazy Danych o Odpadach, wraz z Rejestrem  wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących  odpadami,
- nowe funkcje Bazy Danych o Odpadach w zakresie kontroli obiegu odpadów.
4.  Produkty uboczne – kiedy pozostałości z procesu produkcyjnego nie są  odpadami; nowe zasady uznawania pozostałości z procesu produkcyjnego za  produkt uboczny w związku z likwidacją milczącej zgody
5. Koniec fazy odpadu – kryteria wskazujące, kiedy odpad przestaje być odpadem
6. Zasady odpowiedzialności administracyjnej za odpady, wynikające z ustawy o odpadach:
- podmioty uprawnione do przyjęcia odpadów od wytwórcy odpadów,
- zwolnienie się z odpowiedzialności administracyjnej za przekazane odpady.
7. Wymagane decyzje administracyjne w zakresie gospodarki odpadami oraz zasady ich wydawania, w tym:
- podstawy prawne decyzji oraz zakres przedmiotowy decyzji,
- organy właściwe do wydania decyzji i opiniujące wydanie decyzji,
- wniosek o wydanie decyzji i treść decyzji,
- wymóg posiadania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- możliwości odmowy wydania decyzji, również ze względu na wcześniejsze niewłaściwe gospodarowanie odpadami,
- cofnięcie i ograniczenia decyzji,
- uprzednia kontrola przed wydaniem zezwolenia na przetwarzanie odpadów,
- zabezpieczenie roszczeń.
8. Obowiązek przetwarzania odpadów w instalacjach i urządzeniach oraz wyjątki od tej zasady
9. Transport odpadów po zmianach; nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów
10.  Możliwość przekazywania wybranych rodzajów odpadów osobom fizycznym i  jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami do wykorzystania  na ich własne potrzeby
11. Wybrane obowiązki dotyczące postępowania z niektórymi odpadami u posiadaczy odpadów
12. Zasady ewidencji odpadów oraz sprawozdawczości odpadowej w 2019 i 2020 r.
13. Wymiana poglądów i doświadczeń oraz indywidualne konsultacje z wykładowcą
III.  Ochrona  powietrza  w  świetle  ustawy  Poś  i  aktów  wykonawczych   do  tej  Ustawy,  z  uwzględnieniem  zmian  związanych  z   transpozycją  prawa  unijnego
1. Przepisy ustawy – Prawo ochrony środowiska regulujące sprawy ochrony powietrza:
-  wymagania dotyczące pozwoleń w zakresie wprowadzania gazów lub pyłów do  powietrza i zgłoszeń instalacji oraz kryteria oceny oddziaływania  instalacji na stan powietrza, w tym: standardy jakości powietrza,  standardy emisyjne oraz wartości odniesienia substancji w powietrzu,
-  zmiana ustawy dokonana w 2014 r. w związku z przeniesieniem do prawa  polskiego postanowień dyrektywy 2010/75/UE o emisjach przemysłowych  (IED), w tym zmiana wymagań dotyczących dużych źródeł spalania paliw:
      - podział dużych źródeł spalania paliw na źródła nowe i istniejące,
      - zasady łączenia,
       - mechanizmy derogacyjne przewidziane dla istniejących dużych źródeł  spalania paliw w celu ich dostosowania do wymagań emisyjnych  wynikających z dyrektywy IED,
- zmiana ustawy dokonana w 2017 r. w  związku z przeniesieniem do prawa polskiego postanowień dyrektywy  2015/2193 w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do  powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (MCP), w tym  dodatkowe wymagania dotyczące średnich źródeł spalania paliw:
      - definicja średniego źródła spalania paliw,
      - zasady łączenia,
      - rozszerzenie zakresu wniosków o wydanie pozwoleń na emisję oraz zakresu zgłoszeń dla średnich źródeł spalania paliw,
      - decyzje eksploatacyjne dla średnich źródeł wymagających zgłoszenia,
      - przepisy derogacyjne,
      - rejestr średnich źródeł spalania paliw,
       - obowiązek przekazywania przez organy ochrony środowiska odpowiednich  informacji i danych do KOBiZE w związku z potrzebą prowadzenia rejestru  średnich źródeł spalania paliw – zakres i terminy.
2. Zmiana  rozporządzenia w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja  wymaga zgłoszenia, dotycząca średnich źródeł spalania paliw
3.  Wymagania w zakresie standardów emisyjnych i pomiarów wielkości emisji z  uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r. dotyczących średnich  źródeł spalania paliw (rozporządzenie z dnia 1 marca 2018 r. zmienione  rozporządzeniem z dnia 17 października 2018 r. oraz rozporządzenie z  dnia 22 maja 2018 r.), w tym:
- kwalifikacja średnich źródeł spalania paliw do grupy źródeł nowych albo istniejących,
- zaostrzenie wymagań emisyjnych – terminy,
- definicja źródeł szczytowych i szczególne uwarunkowania emisyjne i pomiarowe dla takich źródeł,
-  zmiana wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji, w tym  objęcie obowiązkiem pomiarowym średnich źródeł wymagających zgłoszenia.
4.  Zmiana ustawy Poś obejmująca m.in.  doprecyzowanie zakresu  przedmiotowego przepisów dotyczących średnich źródeł spalania paliw,  dodanych do ustawy w 2017 r.
5. Konsultacje, dyskusja
IV. Dostosowanie pozwoleń zintegrowanych do wymagań zawartych w Konkluzjach BAT
1. Wymagania regulacyjne dotyczące pozwoleń zintegrowanych
2. Konkluzje BAT w krajowych regulacjach ochrony środowiska:
- ogólne informacje - umocowanie prawne, zasady opracowania i wdrożenia,
- podstawowe definicje,
- wymagania wiążące i niewiążące,
- harmonogram dostosowania.
3. Wymagania emisyjne BAT dla dużych obiektów energetycznego spalania (LCP):
- wymagania ogólne,
- zasady stosowania Konkluzji BAT dla LCP,
- emisje do powietrza – ustalanie wielkości dopuszczalnej emisji w pozwoleniach zintegrowanych,
- emisje do wód,
- techniki redukcji emisji,
- wymagania dotyczące monitoringu.
4. Konkluzje BAT dla przetwarzania odpadów (WT):
- podstawowe definicje,
- zakres działalności objętych konkluzjami,
- zasady stosowania konkluzji BAT dla przetwarzania odpadów,
- emisje do powietrza i wody.
5. Konkluzje BAT dla spalania odpadów (WI):
- terminy publikacji i dostosowania,
- podstawowe definicje,
- zakres działalności objętych konluzjami,
- zakres stosowania konluzji BAT dla przetwarzania odpadów,
- emisje do powietrza i wody.
6. Konkluzje BAT dla branży spożywczej (FDM):
- terminy publikacji i dostosowania,
- podstawowe definicje,
- zakres działalności objętych konkluzjami,
- zasady stosowania konkluzji BAT dla przetwarzania odpadów,
- emisje do powietrza i wody.
7. Aktualny stan prac nad dokumentami referencyjnymi i Konkluzjami BAT; BREFy dla branży chemicznej (WGC)
8. Odstępstwa od granicznych wielkości emisyjnych
9. Ewaluacja dyrektywy ws. emisji przemysłowych (IED) - co podlega ocenie i jakie zmiany mogą nastąpić
10. Konsultacje, dyskusja
 
