szkolenia
szkolenia, konferencje, warsztaty ... zapoznaj się z aktualną ofertą szkoleniową dostępną na rynku
Szkolenie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych (środki unijne i/lub budżetowe) jest zwolnione od podatku VAT.
Liczne zmiany w prawie ochrony środowiska dotyczącą praktycznie wszystkich komponentów środowiska. Dostosowanie się do nowych przepisów jest dużym wyzwaniem dla przedsiębiorstw i organów administracji. Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego znani i doświadczeni eksperci w zwięzłej formie przedstawią Państwu wymagania prawne w zakresie ochrony środowiska, ich poprawną interpretację, wyjaśnią Państwu sporne kwestie oraz omówią stosowanie przepisów w praktyce, a także odpowiedzą na nurtujące Państwa pytania.
Szkolenie adresujemy do pracowników działów ochrony środowiska przedsiębiorstw i organów administracji, pełnomocników ds. jakości i SZŚ, radców prawnych specjalizujących się w prawie ochrony środowiska, do wszystkich zainteresowanych.
Program szkolenia będzie na bieżąco aktualizowany w miarę postępu prac nad nowymi aktami prawnymi.
I. Ochrona powietrza w świetle ustawy Poś i aktów wykonawczych do tej Ustawy, z uwzględnieniem zmian związanych z transpozycją prawa unijnego
1. Przepisy ustawy – Prawo ochrony środowiska regulujące sprawy ochrony powietrza:
- wymagania dotyczące pozwoleń w zakresie wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza i zgłoszeń instalacji oraz kryteria oceny oddziaływania instalacji na stan powietrza, w tym: standardy jakości powietrza, standardy emisyjne oraz wartości odniesienia substancji w powietrzu,
- zmiana ustawy dokonana w 2014 r. w związku z przeniesieniem do prawa polskiego postanowień dyrektywy 2010/75/UE o emisjach przemysłowych (IED), w tym zmiana wymagań dotyczących dużych źródeł spalania paliw:
- podział dużych źródeł spalania paliw na źródła nowe i istniejące,
- zasady łączenia,
- mechanizmy derogacyjne przewidziane dla istniejących dużych źródeł spalania paliw w celu ich dostosowania do wymagań emisyjnych wynikających z dyrektywy IED,
- zmiana ustawy dokonana w 2017 r. w związku z przeniesieniem do prawa polskiego postanowień dyrektywy 2015/2193 w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (MCP), w tym dodatkowe wymagania dotyczące średnich źródeł spalania paliw:
- definicja średniego źródła spalania paliw,
- zasady łączenia,
- rozszerzenie zakresu wniosków o wydanie pozwoleń na emisję oraz zakresu zgłoszeń dla średnich źródeł spalania paliw,
- decyzje eksploatacyjne dla średnich źródeł wymagających zgłoszenia,
- przepisy derogacyjne,
- rejestr średnich źródeł spalania paliw,
- obowiązek przekazywania przez organy ochrony środowiska odpowiednich informacji i danych do KOBiZE w związku z potrzebą prowadzenia rejestru średnich źródeł spalania paliw – zakres i terminy.
2. Zmiana rozporządzenia w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia, dotycząca średnich źródeł spalania paliw
3. Wymagania w zakresie standardów emisyjnych i pomiarów wielkości emisji z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w 2018 r. dotyczących średnich źródeł spalania paliw (rozporządzenie z dnia 1 marca 2018 r. zmienione rozporządzeniem z dnia 17 października 2018 r. oraz rozporządzenie z dnia 22 maja 2018 r.), w tym:
- kwalifikacja średnich źródeł spalania paliw do grupy źródeł nowych albo istniejących,
- zaostrzenie wymagań emisyjnych – terminy,
- definicja źródeł szczytowych i szczególne uwarunkowania emisyjne i pomiarowe dla takich źródeł,
- zmiana wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji, w tym objęcie obowiązkiem pomiarowym średnich źródeł wymagających zgłoszenia.
4. Zmiana ustawy Poś obejmująca m.in. doprecyzowanie zakresu przedmiotowego przepisów dotyczących średnich źródeł spalania paliw, dodanych do ustawy w 2017 r.
5. Konsultacje, dyskusja
II. Gospodarka odpadami - podstawowe wymagania, decyzje, ewidencja oraz sprawozdawczość, a także najnowsze zmiany w tym zakresie
1. Omówienie zmian w zakresie gospodarowania odpadami wprowadzonych przez ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1579), obejmujące m.in. takie zmiany jak:
- doprecyzowanie pojęcia odpadów niepalnych oraz palnych,
- ograniczenia zakresu procedury uznawania pozostałości z procesów produkcyjnych za produkt uboczny w zakresie mechanicznie przetworzonego naturalnego surowca drzewnego, niezawierającego jakichkolwiek innych substancji,
- wprowadzenie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw środowiska do wydania rozporządzenia określającego szczegółowe kryteria stosowania warunków utraty statusu odpadów,
- likwidacja zasady regionalizacji w zakresie zmieszanych odpadów komunalnych, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych,
- wprowadzenie nowego rodzaju instalacji: instalacji komunalnej,
- doprecyzowanie przepisów dotyczących zatrzymania odpadów wraz z odpadami z powodu naruszenia przepisów o transporcie odpadów,
- ograniczenie skróconego okresu magazynowania odpadów do jednego roku tylko do magazynowania odpadów niebezpiecznych, odpadów palnych, niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetworzenia odpadów komunalnych,
- doprecyzowanie przepisów dotyczących wizyjnego systemu monitoringu odpadów, m.in. w zakresie wprowadzenia obowiązku zapewnia WIOŚ dostępności obrazu z wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania odpadów w czasie rzeczywistym, przez system teleinformatyczny w przypadku niektórych rodzajów odpadów, a także ograniczenie wizyjnego systemu monitorowania w stosunku do niektórych odpadów,
- określenie nowych zasad usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, a w szczególności w przypadku zagrożenia życia i zdrowia ludzi,
- określenia nowych zasad odpowiedzialności za odpady, a w szczególności za odpady niebezpieczne - od wytworzenia do przetworzenia,
- doprecyzowanie przepisów dotyczących podstaw odmowy wydania decyzji z powodu wcześniejszego naruszania prawa,
- doprecyzowanie przepisów dotyczących ustanowienia zabezpieczenia roszczeń na podstawie ustawy o odpadach, w tym m.in. objęcie tym obowiązkiem również wypełniania terenów niekorzystnie przekształconych,
- wprowadzenie nowych administracyjnych kar pieniężnych, m.in. za nieprowadzenie wizyjnego systemu kontroli miejsc magazynowania odpadów,
- zmiana terminu dostosowania decyzji w zakresie gospodarki odpadami do nowych wymagań z 5 września 2019 r. na 5 marca 2020 r.
2. Szczegółowe omówienie ustawy z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1592), wprowadzającej zmiany m.in. w zakresie:
- ograniczenia ilości odpadów możliwych do magazynowania oraz wprowadzenia obowiązku monitoringu wizyjnego miejsc ich magazynowania,
- przyznania dodatkowych możliwości WIOŚ w zakresie wstrzymania działalności posiadacza odpadów oraz uprzedniej kontroli miejsc magazynowania odpadów przed wydaniem decyzji w zakresie gospodarki odpadami,
- wprowadzania obowiązku opiniowania wniosku o wydanie decyzji w zakresie gospodarki odpadami przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
- wprowadzenia szeregu przepisów antypożarowych oraz szerokiego udziału w postępowaniu dotyczącym wydawania decyzji w zakresie gospodarki odpadami Państwowej Straży Pożarnej,
- wprowadzenia, w przypadku niektórych odpadów, obowiązku wykazania się szczególnym tytułem prawnym do miejsca gospodarowania odpadami,
- dodania nowych wymagań do decyzji z zakresu gospodarki odpadami w zakresie określenia ilości magazynowanych odpadów w danym momencie oraz rocznie,
- wprowadzenia generalnego obowiązku ustanowienia zabezpieczenia roszczeń w zakresie niewłaściwego gospodarowania odpadami poprzez określenie proponowanej formy i wysokości tego zabezpieczenia,
- wprowadzenia zakazu wydawania decyzji w zakresie gospodarki odpadami podmiotom, które naruszają przepisy dotyczące gospodarowania odpadami,
- zaostrzenia administracyjnych kar pieniężnych za niewłaściwe gospodarowanie odpadami.
3. Zapoznanie ze zmianami wprowadzonymi przez ustawę z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 2422), również z uwzględnieniem zmian, które zostaną wprowadzone przez ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1403), w zakresie:
- zmiany zasad prowadzenia ewidencji odpadów, m.in. likwidacja zbiorczej karty przekazania odpadów, wprowadzenie karty przekazania odpadów komunalnych oraz konieczności podawania dodatkowych danych do ewidencji odpadów,
- określenie zasad sprawozdawczości odpadowej za rok 2019 r. i lata następne,
- omówienie zasad działania Bazy Danych o Odpadach, wraz z Rejestrem wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami,
- nowe funkcje Bazy Danych o Odpadach w zakresie kontroli obiegu odpadów.
4. Produkty uboczne – kiedy pozostałości z procesu produkcyjnego nie są odpadami; nowe zasady uznawania pozostałości z procesu produkcyjnego za produkt uboczny w związku z likwidacją milczącej zgody
5. Koniec fazy odpadu – kryteria wskazujące, kiedy odpad przestaje być odpadem
6. Zasady odpowiedzialności administracyjnej za odpady, wynikające z ustawy o odpadach:
- podmioty uprawnione do przyjęcia odpadów od wytwórcy odpadów,
- zwolnienie się z odpowiedzialności administracyjnej za przekazane odpady.
7. Wymagane decyzje administracyjne w zakresie gospodarki odpadami oraz zasady ich wydawania, w tym:
- podstawy prawne decyzji oraz zakres przedmiotowy decyzji,
- organy właściwe do wydania decyzji i opiniujące wydanie decyzji,
- wniosek o wydanie decyzji i treść decyzji,
- wymóg posiadania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- możliwości odmowy wydania decyzji, również ze względu na wcześniejsze niewłaściwe gospodarowanie odpadami,
- cofnięcie i ograniczenia decyzji,
- uprzednia kontrola przed wydaniem zezwolenia na przetwarzanie odpadów,
- zabezpieczenie roszczeń.
8. Obowiązek przetwarzania odpadów w instalacjach i urządzeniach oraz wyjątki od tej zasady
9. Transport odpadów po zmianach; nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów
10. Możliwość przekazywania wybranych rodzajów odpadów osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami do wykorzystania na ich własne potrzeby
11. Wybrane obowiązki dotyczące postępowania z niektórymi odpadami u posiadaczy odpadów
12. Zasady ewidencji odpadów oraz sprawozdawczości odpadowej w 2019 i 2020 r.
13. Wymiana poglądów i doświadczeń oraz indywidualne konsultacje z wykładowcą
III. Korzystanie z usług wodnych w świetle nowego Prawa wodnego z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z dnia 11 września 2019 r.
1. Przedstawienie nowej struktury organizacyjnej gospodarki wodnej w Polsce - Państwowe Gospodarstwo Wodne ,,Wody Polskie” – zadania i kompetencje
2. Omówienie nowelizacji ustawy wprowadzonej ustawą z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
3. Instrumenty ekonomiczne w gospodarowaniu wodami. Nowy system naliczania i poboru opłat za usługi wodne - pobór wody, wprowadzanie ścieków do środowiska, wody opadowe i roztopowe /opłata stała i zmienna/. Składanie oświadczeń jako nowy obowiązek przedsiębiorców wprowadzony nowelą z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo wodne
4. Podział wód, prawo własności wód, gospodarowanie wodami oraz obowiązki właścicieli wód w kontekście nowego Prawa wodnego
5. Budownictwo wodne i melioracje wodne; utrzymywanie urządzeń wodnych; legalizacja urządzeń wodnych – wg nowej ustawy
6. Plany gospodarowania wodami oraz cele środowiskowe dla jednolitych części wód; derogacje od osiągnięcia celów środowiskowych
7. Rodzaje i zasady korzystania z wód w kontekście nowego Prawa wodnego (powszechne, zwykłe, szczególne, usługi wodne - nowy podział wg ustawy z dnia 11 września 2019 r.). Nowe podejście do wód opadowych i roztopowych
8. Zgody wodnoprawne jako nowy instrument zarządzania zasobami wodnymi; decyzje wydawane w ramach zgód wodnoprawnych:
- pozwolenia wodnoprawne,
- zgłoszenia wodnoprawne,
- oceny wodnoprawne,
- decyzje zwalniające.
9. Zwolnienia z obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Pozwolenia wodnoprawne na korzystanie z wód:
- pozwolenia wodnoprawne na pobór wód podziemnych i powierzchniowych oraz wykonanie urządzeń wodnych,
- pozwolenia wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi oraz urządzeń kanalizacyjnych; omówienie warunków, jakie powinny spełniać ścieki wprowadzane do wód lub do ziemi.
10. Dokumentacja wnioskowa o wydanie pozwolenia wodnoprawnego – nowe wymogi:
- operat wodnoprawny – zakres i wymagania, źródła pozyskiwania danych do operatu, omówienie przykładowego operatu, zmiany wprowdzone ustawą z dnia 11 wrzesnia 2019 r.,
- streszczenie nietechniczne,
- załączniki tekstowe i graficzne - zmiany wprowadzone ustawą z dnia 11 września 2019 r.
11. Zasady wyznaczania stron postępowania wodnoprawnego
12. Zgłoszenie jako instrument prawny w korzystaniu z wód:
- rodzaje działań podlegających zgłoszeniu,
- dokumenty wymagane do dokonania zgłoszenia,
- sprzeciw organu w procedurze zgłoszenia,
- organy właściwe w sprawach zgłoszenia.
13. Procedura wydawania, zmiany, cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia wodnoprawnego; przeglądy pozwoleń wodnoprawnych; przejęcie praw i obowiązków wynikających z pozwolenia wodnoprawnego
14. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego w kontekście gospodarki wodno-ściekowej, zwolnienia z zakazów obowiązujących na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, warunki realizacji inwestycji na tych obszarach
15. Kontrola w gospodarce wodnej w kontekście ustawy Prawo wodne
16. Naruszenie stosunków wodnych na gruncie – nowe zasady
17. Postępowanie odszkodowawcze na podstawie przepisów nowego Prawa wodnego
18. Przepisy przejściowe w kontekście nowej ustawy Prawo wodne
19. Ustalanie warunków poboru wody oraz wprowadzania ścieków do środowiska w pozwoleniach zintegrowanych w kontekście noweli z dnia 20 lipca 2018 r.
20. Orzecznictwo sądowe w Polsce w kontekście stosowania przepisów nowego Prawa wodnego
21. Omówienie planowanych zmian w Prawie wodnym
22. Analiza przypadku
23. Konsultacje, dyskusja
IV. Dostosowanie pozwoleń zintegrowanych do wymagań zawartych w Konkluzjach BAT
1. Wymagania regulacyjne dotyczące pozwoleń zintegrowanych
2. Konkluzje BAT w krajowych regulacjach ochrony środowiska:
- ogólne informacje - umocowanie prawne, zasady opracowania i wdrożenia,
- podstawowe definicje,
- wymagania wiążące i niewiążące,
- harmonogram dostosowania.
3. Wymagania emisyjne BAT dla dużych obiektów energetycznego spalania (LCP):
- wymagania ogólne,
- zasady stosowania Konkluzji BAT dla LCP,
- emisje do powietrza – ustalanie wielkości dopuszczalnej emisji w pozwoleniach zintegrowanych,
- emisje do wód,
- techniki redukcji emisji,
- wymagania dotyczące monitoringu.
4. Konkluzje BAT dla przetwarzania odpadów (WT):
- podstawowe definicje,
- zakres działalności objętych konkluzjami,
- zasady stosowania konkluzji BAT dla przetwarzania odpadów,
- emisje do powietrza i wody.
5. Konkluzje BAT dla spalania odpadów (WI):
- terminy publikacji i dostosowania,
- podstawowe definicje,
- zakres działalności objętych konluzjami,
- zakres stosowania konluzji BAT dla przetwarzania odpadów,
- emisje do powietrza i wody.
6. Konkluzje BAT dla branży spożywczej (FDM):
- terminy publikacji i dostosowania,
- podstawowe definicje,
- zakres działalności objętych konkluzjami,
- zasady stosowania konkluzji BAT dla przetwarzania odpadów,
- emisje do powietrza i wody.
7. Aktualny stan prac nad dokumentami referencyjnymi i Konkluzjami BAT; BREFy dla branży chemicznej (WGC)
8. Odstępstwa od granicznych wielkości emisyjnych
9. Ewaluacja dyrektywy ws. emisji przemysłowych (IED) - co podlega ocenie i jakie zmiany mogą nastąpić
10. Konsultacje, dyskusja