Oczywiście, że taka instrukcja nie jest obowiązkowa, aczkolwiek wiele firm je posiada, zwłaszcza te, które mają wdrożony system zarządzania środowiskiem. Absolutne minimum, to spełnienie wymagań wynikających z przepisów o odpadach, a przepisy te nic nie mówią na temat instrukcji. Jeśli szef upiera się, to trzeba przygotować taką instrukcję. Zalecam zrobić ją w formie tabelarycznej, sam taką stosuję. Robi sie kolumny: l.p.; kod odpadu i rodzaj odpadu (według katalogu z rozporzadzenia oraz zgodnie z decyzją lub informacją o wytwarzanych odpadach); może być nastepna kolumna (ale niekoniecznie) - zwyczajowa nazwa odpadu w firmie; następnie krótki opis co to jest za odpad, następnie miejsce wytwarzania, następnie miejsce i sposób magazynowania, następnie sposób dalszego postepowania z odpadem, a więc czy jest poddawany odzyskowi, przekazywany innym posiadaczom, itd. Tabelę wypelnia sie dla każdego rodzaju odpadu wytwarzanego w firmie. Całość radzę napisac zrozumiałym językiem (tzw. jak krowie na granicy), aby wszyscy pracownicy wiedzieli co czytają. I po sprawie. Zatrudnianie firmy zewnetrznej nie ma tutaj sensu, niepotrzebnie wydane pieniądze. Przed przystapieniem do opracowania radzę zapoznać się z dokumentami - decyzjami jakie posiada zakład oraz przepisami o odpadach. Poradzisz sobie.
Pozdrawiam