Państwo udaje, że dba o złomowanie |
Z miliona polskich samochodów, które powinny być wycofane co roku z eksploatacji, złomowanych jest zaledwie 250 tysięcy – wylicza Forum Recyklingu Samochodów. Do sprawnego odzysku motoryzacyjnych odpadów niezbędna jest sprawna sieć stacji demontażu pojazdów, a jej stworzenie uniemożliwiają złe przepisy.
Za błędy ustawodawcy płacą wszyscy kupujący sprowadzane samochody. Importerzy aut, zarówno nowych, jak i używanych, od każdego sprowadzonego do Polski samochodu odprowadzają do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej po 500 zł. A ponieważ w tym roku do Polski wjedzie – zgodnie z ostrożnymi szacunkami – 1 mln sztuk nowych i używanych pojazdów, Fundusz wbogaci się o 500 mln zł.
Sieć w lesie
Nic dziwnego, że resortowi środowiska i rządowi nie śpieszno ze zmianami. Tym bardziej że nie zanosi się na to, żeby w sprawie szybko interweniowała Komisja Europejska. Wprawdzie obowiązek utworzenia sieci recyklingu samochodów nakłada na Polskę unijna dyrektywa, ale, jak można się dowiedzieć w przedstawicielstwie KE w Polsce, pod względem recyklingu jesteśmy pod koniec kolejki krajów, którym Bruksela się przygląda.
Problem polega na tym, że uchwalona w 2005 roku, a obowiązująca od początku tego roku ustawa o recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji, dostosowująca nasze prawo do unijnej dyrektywy, faktycznie uniemożliwia budowę sieci stacji złomowania. Przerzuca ona bowiem obowiązek jej stworzenia na importerów aut, którzy mieliby podpisać umowy z punktami przyjmującymi samochody do recyklingu. Stawia jednak niemożliwy do spełnienia wymóg, aby sieć punktów zbiorczych pokrywała terytorium państwa w 100 proc.
Biorąc pod uwagę geograficzne uwarunkowania Polski, której 35 proc. terytorium to lasy i odległe tereny, nie jest to możliwe – uważa Ivan Hodac, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów.
Europejskie stowarzyszenie proponuje zmniejszenie zasięgu sieci do 75 proc. terytorium Polski. Taką sugestię zawarł zresztą w wysłanym niedawno do premiera i ministra ochrony środowiska liście.
Źródło - Gazeta Prawna (www.gazetaprawna.pl)
Warto zobaczyć
Wykonamy stronę www dla Twojej firmy
Przykładowe szablony strony