Rozlicz zużyte opakowania |
Przedsiębiorcy, przedkładając roczne sprawozdanie za wprowadzone do obrotu opakowania, muszą się pierwszy raz rozliczyć zarówno z ich odzysku, jak i recyklingu. Dotyczy to tych, którzy wprowadzili w 2006 r. na rynek towary w opakowaniach. Szok finansowy mogą przeżyć przedsiębiorcy nieoddający zużytych opakowań do odzysku i recyklingu. Będą też musieli wypełnić więcej formularzy niż do tej pory. Z obowiązku sprawozdawczego trzeba się wywiązać do końca marca, mija też wtedy termin na wniesienie opłaty produktowej
Według zmienionych zasad Przy rozliczeniach za 2006 r. zmienia się bardzo wiele - nie tylko stawki i poziomy recyklingu. Pierwszy raz przedsiębiorcy rozliczają się także z odzysku odpadów opakowaniowych. Obowiązujące w 2006 r. przepisy znajdują się w aktach prawnych, które podajemy na końcu tekstu.
Sprawozdanie za poprzedni rok kalendarzowy trzeba złożyć do 31 marca marszałkowi województwa. Jeżeli wynika z niego, że firma nie osiągnęła odpowiedniego poziomu recyklingu lub odzysku odpadów opakowaniowych, to musi w tym terminie uiścić opłatę w urzędzie marszałkowskim. Nie musi jednak nic płacić, jeśli kwota ta nie przekracza 50 zł. Jednak nawet wtedy, gdy przedsiębiorca wyliczył niższą opłatę, nie może ani zaniechać obowiązku prowadzenia ewidencji, ani przekazywania rocznych sprawozdań marszałkowi województwa.
Adresy urzędów marszałkowskich i numery kont można znaleźć w Internecie, chociażby na stronach Biuletynu Informacji Publicznej (www.bip.gov.pl).
Nie musi składać sprawozdania przedsiębiorca rozliczający się za pośrednictwem organizacji odzysku. To ona rozlicza się w jego imieniu (czytaj ramka).
Zgodnie z art. 1 ustawy o opłacie produktowej przepisy dotyczą wszystkich przedsiębiorców (w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej; DzU z 2004 r. nr 173, poz. 1087 ze zm.) wprowadzających na terytorium kraju towary w opakowaniach, a także niektóre szkodliwe dla środowiska produkty (określają je załączniki nr 2 i 3 do ustawy o opłacie produktowej; DzU z 2001 r. nr 63, poz. 639 ze zm., jednak w tekście nie piszemy na ten temat). To znaczy, że obowiązek ten mają:
Obowiązek dotyczy na pewno sklepów detalicznych o powierzchni ponad 500 mkw. sprzedających produkty tam pakowane oraz firm prowadzących więcej niż jedną placówkę handlową, niezależnie od wielkości pojedynczych sklepów, jeżeli zsumowana powierzchnia handlowa tych jednostek przekracza 5 tys. mkw. Z recyklingu nie musiały do tej pory rozliczać się mniejsze sklepy, nawet jeżeli pakują u siebie towary, ale są wątpliwości, czy i one nie powinny podlegać obowiązkowi.
Źródło - Rzeczpospolita (www.rzeczpospolita.pl)
Warto zobaczyć
Wykonamy stronę www dla Twojej firmy
Przykładowe szablony strony