Zieleń Autostradowa |
Zieleń stanowi integralny element ciągów komunikacyjnych, bez której optymalne funkcjonowanie dróg zarówno pod względem estetycznym jak i bezpieczeństwa jest zachwiane. Kształtowanie terenów zieleni autostrad stanowi jednak duże wyzwanie zarówno dla projektantów, architektów krajobrazu, jak i wykonawców – co potwierdziły dyskusje i wymiana poglądów podczas Konferencji Zieleń Autostradowa, której organizatorem była firma Dendros oraz Targi Kielce. Spotkanie odbyło się 12 maja br. i towarzyszyło XVI Międzynarodowym Targom Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA w Kielcach. Patronem medialnym spotkania był: portal ArchitekturaKrajobrazu.info, edroga.pl oraz Gartija.pl
Pierwszy referat pt „Pnącza – zielone ekrany i efektywne okrywy” wygłosił dr inż. Szczepan Marczyński ze Szkółki Pojemnikowej Clematis. Została omówiona tematyka wpływu przeszkód na hałas i zanieczyszczenie powietrza oraz rodzaje pnącz jakie można zastosować przy drogach i autostradach - poszczególne gatunki i ich walory zdobnicze, wymagania siedliskowe, zastosowanie i charakterystyka wzrostu. Nie zabrakło praktycznych rad na temat podpór i ich zastosowania. Całość była zwieńczona ciekawymi zdjęciami ilustrującymi zastosowanie pnączy na ścianach budynków, ekranach dźwiękochłonnych, altanach, słupach, latarniach, płotach.
„Zagadnienie usuwania drzew i krzewów regulują przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody ” – tak zaczęła swoje wystąpienie dr Agnieszka Jaworowicz – Rudolf z Zakładu Prawa Ochrony Środowiska na Wydziale Prawa i Administracji UŁ. „Regulacje szczegółowe dotyczące usuwania drzew i krzewów zawiera rozdział Ochrona zieleni i zadrzewień. Przepisy tegoż rozdziału normują kwestie: zezwolenia na usuwanie drzew i krzewów, wyłączenia obowiązku ubiegania się o takie zezwolenie, opłat za usunięcie drzew lub krzewów a także administracyjnych kar pieniężnych” mówiła prelegentka. W swoim wystąpieniu podkreślała, że utrzymanie we właściwym stanie drzew i krzewów należy do obowiązków władających nieruchomościami, na których one rosną, a usunięcie ich może nastąpić na podstawie wniosku, który został szczegółowo omówiony. Nie zabrakło informacji na temat wyjątków, opłat, administracyjnych kar pieniężnych oraz innych uregulowań, gdzie poruszona jest problematyka usuwanie drzew i krzewów dotyczących dróg.
Dużym zainteresowaniem cieszył się temat projektowania i funkcji zieleni naprowadzającej na przejścia dla zwierząt przedstawiony przez Daniela Marandę z firmy Ekkom Sp. z o.o.. „Budowa przejść dla zwierząt stanowi obecnie najważniejszą i powszechnie stosowaną metodę minimalizacji wpływu dróg na dziką faunę. Ogromne znaczenie ekologiczne a także wysokie koszty budowy przejść powodują, że decyzje o ich lokalizacji powinny być poprzedzone skomplikowaną procedurą uwzględniającą aspekty zarówno przyrodnicze, jak i techniczno-budowlane” mówił wykładowca. Podczas swojego wystąpienia omówił on czynniki skuteczności przejść dla zwierząt, które należy uwzględnić na etapie projektowania (wybór lokalizacji), budowy (przygotowanie terenu, wybór sadzonek oraz wykonanie nasadzeń) i użytkowania drogi (podlewanie, nawożenie, usuwanie uszkodzonych roślin) oraz funkcje zieleni w rejonie przejść wraz z propozycją nasadzeń. Zaakcentowane zostało również monitorowanie stanu zdrowotnego zastosowanych nasadzeń oraz określenie długofalowej pielęgnacji. „Prawidłowo wykonane nasadzenia zieleni powodują po kilkunastu latach, że obiekt, który pełnić ma funkcję przejścia dla zwierząt staje się elementem w minimalnym stopniu obcym dla zwierząt” zakończył Daniel Maranda.
Warto zobaczyć
Wykonamy stronę www dla Twojej firmy
Przykładowe szablony strony