gartija.pl > artykuły
Zutylizuj azbest albo wpisz go do ewidencji
Odsłon - 417
GOSC
autor:
2008-05-13

Jeśli na terenie firmy są obiekty i instalacje zawierające azbest, to przedsiębiorca musi się liczyć z dodatkowymi problemami. Wprawdzie nie od razu musi zrywać dach czy elewację, ale czekają go biurokratyczne formalności

Do 2032 r. azbest ma całkowicie zniknąć z Polski. Wprawdzie to dość odległy termin, jednak żeby zdążyć już dziś, stopniowo trzeba usuwać azbest.

Przepisy dokładnie określają, kiedy usunięcie szkodliwego dla zdrowia minerału jest niezbędne i jak należy postępować z obiektami, w których użyto azbestu. Mówią też, jak należy działać, gdy chce się go pozbyć. O tym, czy można jeszcze poczekać, czy nie, decyduje ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest.

Zdecyduje ocena

Każdy azbestowy dach i elewacja wymagają oceny. Nie zawsze trzeba je jednak od razu wymieniać. Zgodnie z § 3 i 5 rozporządzenia o bezpiecznym użytkowaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest możliwe jest bezpieczne użytkowanie wyrobów o gęstości objętościowej równej 1000 kg/m sześc. lub większej, czyli tzw. wyrobów twardych. Dodatkowy warunek to brak uszkodzeń umożliwiających emisję azbestu do środowiska.

Płyty dachowe należą zazwyczaj do twardych. Jeżeli więc płyty (nie tylko dachowe, ale także np. elewacyjne) są w dobrym stanie (o tym m.in. mówi ocena punktowa, o której piszemy poniżej), to można na razie wstrzymać się z rozbiórką dachu.

Natomiast gdy się okaże, że w obiekcie znajdują się wyroby tzw. miękkie (np. izolacje azbestowe, tektury, sznury z tego azbestu), to zazwyczaj uzyskują tak dużo punktów, że należy je usunąć. Zwłaszcza w budynkach przeznaczonych na pobyt ludzi.

Przyda się fachowiec

Kontrolę przeprowadza się zgodnie z wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest. Kontrole przeprowadza właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości.

Obowiązki właścicieli i zarządców obiektów

Zanim przedsiębiorca usunie azbest z obiektu, musi:

- wykonać ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest i kontrolować stan obiektów i instalacji corocznie lub co pięć lat (zgodnie z wynikami oceny),

- opracować co roku plan kontroli jakości powietrza dla pomieszczeń zawierających azbest,

- opracować instrukcję bezpiecznego postępowania i użytkowania pomieszczenia z wyrobami zawierającymi minerał,

- przeprowadzić inwentaryzację wyrobów zawierających azbest,

- zaznaczać na planach sytuacyjnych miejsca z wyrobami zawierającymi azbest,

- informować o tym wojewodę (osoby fizyczne informują burmistrza, wójta, prezydenta miasta); należy to robić co roku do 31 stycznia,

- oznakować pomieszczenia, w których znajdują się urządzenia lub instalacje z wyrobami zawierającymi azbest.

Czytaj cały artykuł

Źródło - Rzeczpospolita (www.rp.pl)


Wyślij Do druku Dyskutuj

Dodaj komentarz

Autor

Komentarz (do 1500 znaków)

Komentarze uzytkowników niezalogowanych są moderowane. Usuwane będą komentarze: nie odnoszące się do tresci artykułu, zawierające obraźliwe i wulgarne słowa.



Kod z obrazka obok wpisz w poniższe pole

Warto zobaczyć

 boksy tekstowe
Reklamuj się na tej
stronie
Płać za kliknięcie
To groszowa sprawa
www.gartija.pl/boksy.html
Patronujemy
!
Wpięci w sieć "Gartija"

www.ecoprogres.pl



Wykonamy stronę www dla Twojej firmy

Dowiedz się więcej ...

Przykładowe szablony strony

ODPADY, RECYKLING - Wszelkie prawa zastrze�one
 
 
 
 
 
 
 
EKO Partnerzy