Odpady z recyklingu samochodów - odzysk materiałowy |
Odzysk materiałowy - w wyniku, którego do gospodarki powracają produkty demontażu samochodów, jako surowce do produkcji nowych wyrobów - jest zalecany z punktu widzenia ochrony środowiska. Często jednak stwarza problemy techniczne i ekonomiczne zależnie od konstrukcji części samochodowych oraz rodzaj materiałów , z których części te są wykonane. Zazwyczaj dla tych samych części i materiałów istnieje kilka metod odzysku materiałowego.
I. Części ze stali i żeliwa do odzysku w postaci złomu żelaza o wysokiej jakości.
Zalecaną metodą (stosowaną powszechnie w krajach UE) jest odzysk złomu żelaza przy zastosowaniu strzępiarki karoserii samochodowych. Strzępiarka jest młynem przemysłowym, w którym karoseria samochodu ulega rozdrobnieniu w bardzo krótkim czasie, z możliwością równoczesnego oddzieleniem frakcji lekkiej oraz oczyszczenia. Do strzępiarek powinny być przewożone wszystkie karoserie samochodowe wstępnie zdemontowane w zakładach demontażu. Odzysk taki zapewnia uzyskanie złomu wysokiej jakości, dokładnie oczyszczonego z farb, powłok bitumicznych, może być również oczyszczany z cynku.
Znaczącą zaletą tej metody jest również to, iż demontaż samochodu po jego osuszeniu i usunięciu z niego materiałów niebezpiecznych, może być ograniczony tylko do części przeznaczonych do odzysku jako części zamienne oraz niektórych części przeznaczonych do odzysku materiałowego, których demontaż nie jest zbyt pracochłonny, a istnieją nabywcy, którzy je skupują i poddają recyklingowi oraz usunięcia szyb, bądź przez wyjęcie ich w całości (szyby klejone), bądź przez ich rozbicie na stłuczkę szklaną.
Stosowanie strzępiarki, która w procesie strzępienia automatycznie oddziela złom metali od niemetali zmniejsza w sposób bardzo istotny pracochłonność demontażu samochodów i ilość odpadów powstających w Auto-Złomie, niezbędnych do zagospodarowania
Wymagane jest jednak, odpowiednie przygotowanie karoserii przeznaczonej do transportu do strzępiarki, tak aby miała ona możliwie najmniejsze wymiary gabarytowe, osiągnąć to można:
Druga z powyższych metod ma większe szanse szerokiego wprowadzenia w zakładach sieci, gdyż osie, mosty, wały napędowe, a także dachy są często wartościowymi i poszukiwanymi częściami zamiennymi. Ponadto wysoki koszt zakupu pras spłaszczających karoserie oraz ich rozmiary i problemy w instalacji na ograniczonym terytorialnie placu Auto-Złomu stwarzać mogą istotne problemy przy wdrażaniu tej metody.
Należy zwrócić uwagę, iż dla uzyskania wysokiego stopnia recyklingu części i materiałów z samochodów (85%) niezbędne jest, aby niemetaliczne pozostałości ze strzępienia samochodów tzw."lekka frakcja" nie była tak jak dotychczas składowana na wysypiskach, lecz po odpowiednim przesortowaniu (oddzielenie materiałów palnych od niepalnych) podlegałaby odzyskowi energetycznemu przez stosowanie jej, jako paliwo w cementowniach. Takie procesy są na skalę przemysłową stosowane w Europie Zachodniej.
GOŚĆ 2010-03-12 21:46:38
mam pyt gdzie mozna pozbyc sie odpadó takich jak tapicerka nie placac za zdanie tego a zeby bylo legalnie
Ilość rekordów 1 do 1 z 1
Warto zobaczyć
Wykonamy stronę www dla Twojej firmy
Przykładowe szablony strony