Odpady z recyklingu samochodów - odzysk materiałowy |
Części z metali kolorowych do odzysku złomu aluminium i miedzi.
Odzysk materiałowy aluminium i miedzi jest istotną pozycją przy recyklingu samochodów ze względu na wysoką wartość tych materiałów. Niezbędne jest osobne gromadzenie części zawierających te materiały w zakładach demontażu samochodów, tym bardziej że przy strzępieniu karoserii istnieją istotne problemy techniczne dla dokładnego oddzielenia miedzi z drutów nawojowych w silnikach i innych przewodów elektrycznych od złomu stalowego. Miedź zaś w złomie stalowym jest niepożądana, gdyż pogarsza parametry wytapianej stali.
Innym problemem jest to, że części zawierające aluminium i miedź są równocześnie częściami, które najczęściej są przeznaczone do odzysku jako części zamienne (silniki, zespoły napędowe, akumulatory, prądnice, rozruszniki, silniki elektryczne, nagrzewnice, chłodnice).
Zalecane jest więc, w przedsiębiorstwach demontażu samochodów wymontowywanie wszystkich tych części i gromadzenie ich w osobnych pojemnikach z rozdzieleniem na zespoły przeznaczone do sprzedaży jako części zamienne (dotyczy to części mających parametry techniczne uzasadniające tę formę ich odzysku) oraz części pozostałe gromadzone w pojemnikach z przeznaczeniem dla odbiorców złomu.
Części z tworzyw sztucznych do odzysku materiałowego.
Mimo wzrastającego udziału tworzyw sztucznych w nowoczesnych samochodach, nawet w krajach Europy Zachodniej, nie zostały wypracowane zadowalające przemysłowe metody odzysku materiałowego tworzyw sztucznych ze zużytych samochodów. Koszty ich segregacji, oczyszczania, transportu i przetwórstwa nie pokrywają zazwyczaj ceny, jaką za recyklat tworzyw sztucznych można uzyskać na rynku.
Obecnie pokaźne objętościowo części samochodowe z tworzyw sztucznych wyrzucane są na wysypiska, bądź pozostają długi czas na terenie przedsiębiorstw demontażu samochodów.
Wydaje się, iż wyjściem z tej sytuacji jest opisana poprzednio strzępienie samochodów z zawartymi w nich częściami z tworzyw sztucznych, których odzysk materiałowy jest nieopłacalny oraz odzysk energetyczny tzw. "frakcji lekkiej" ze strzępiarki.
W odniesieniu do pianki poliuretanowej z siedzeń celowe jest jej sprasowanie po demontażu z samochodu, gdyż zajmowała będzie ona zbyt wiele miejsca w czasie składowania i łatwo ulegać zabrudzeniu. Należy zwrócić uwagę, iż z rozbiórki np. 50 samochodów pozyskuje się średnio ok.10 m3 pianki o wadze tylko ok.100 kg. Należy więc ją sprasować na prostych prasach.
GOŚĆ 2010-03-12 21:46:38
mam pyt gdzie mozna pozbyc sie odpadó takich jak tapicerka nie placac za zdanie tego a zeby bylo legalnie
Ilość rekordów 1 do 1 z 1
Warto zobaczyć
Wykonamy stronę www dla Twojej firmy
Przykładowe szablony strony