Wiadomo, ile zebrać starych pralek |
Do tej pory utrapieniem firm, które podlegają przepisom o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, są zbyt częste sprawozdania. Co kwartał muszą przesyłać do głównego inspektora ochrony środowiska informacje dotyczące ilości i masy sprzętu z podziałem na grupy i rodzaje. Także kwartalnie składają sprawozdania o zebranym i przekazanym do zakładu przetwarzania zużytym sprzęcie. Zgodnie z nowymi regulacjami ilość tych obowiązków ma się zmniejszyć o połowę, bo przygotowujące zmiany Ministerstwo Środowiska uznało, że wystarczy, jeżeli będą się rozliczali raz na pół roku.
Nowelizacja uściśla też wyjątkowo nieprecyzyjny przepis dotyczący zbierania zużytego sprzętu. Po raz pierwszy (za rok 2008 r.) firmy wprowadzające sprzęt elektryczny i elektroniczny będą się rozliczać z jego odzysku i recyklingu. Jeżeli nie osiągną odpowiednich poziomów, to przedsiębiorca (lub organizacja odzysku‚ z którą zawarł umowę) będzie musiał wnieść opłatę produktową zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Podstawę obliczenia opłaty stanowi masa z dokładnością do kilograma zebranego zużytego sprzętu wynikająca z prowadzonej przez przedsiębiorcę ewidencji. Należną opłatę firma oblicza jako iloczyn stawki opłaty produktowej i różnicy między wymaganym a osiągniętym poziomem odzysku albo recyklingu zużytego sprzętu. Nie wiadomo jednak, ile tego sprzętu trzeba zebrać. Tak więc nie bardzo wiadomo, jak liczyć opłatę produktową. Zgodnie z obowiązującym, enigmatycznym art. 28 ustawy przedsiębiorcy, którzy wprowadzają sprzęt dla gospodarstw domowych, mają zapewnić tylko jego zbieranie.
Źródło - Rzeczpospolita (www.rzeczpospolita.pl)
Warto zobaczyć
Wykonamy stronę www dla Twojej firmy
Przykładowe szablony strony